A Várday Kata Református Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium intézményében a 2020/2021. tanévben vezetőváltás történt. 2020. július 16-tól Pappné Molnár Erika, korábbi nevelési és szervezési igazgatóhelyettes vette át az intézmény irányítását.
Igazgatónő, kérem, hogy néhány mondatban mutatkozzon be!
Családi és szakmai életutam szűkebb és tágabb értelemben is szülőföldemhez, Kisvárdához köthető. A városi élet a gyökereket jelenti számomra minden tekintetben. Itt élnek, éltek a szüleim, itt töltöttem gyermekkoromat, itt tanultam meg tisztelni és szeretni a szülőföldet. Itt, a város iskolájában a Vári Emil Általános Iskolában végeztem alapfokú tanulmányaimat, ahol nagyszerű pedagógusok neveltek, akik felkeltették érdeklődésemet a zene, és a történelem iránt.
A középiskolai tanulmányaim is ehhez a városhoz kötöttek, hiszen a Császy László, majd a Szent László Szakközépiskola közművelődési szakán szereztem szervezői ismereteket és gazdagodott tudásom. Ide tértem vissza főiskolai éveim alatt, szakmai-pedagógiai gyakorlatra a Református Iskola falai közé és a diploma megszerzése után itt kaptam történelem - ének-zene szakos pedagógusi állást.
Férjemet is itt rendelte mellém a Jóisten, aki a kisvárdai Tűzoltóság tűzoltóparancsnoka és együtt neveljük szeretetben 17 éves fiunkat és a 11 éves kislányunkat, akik a Református Iskola tanulói.
Hogyan kezdődött igazgatónő pedagógusi szolgálata és az elmúlt időszakban milyen pedagógusi végzettségeket, szemléletmódokat sajátított el?
A főiskolát a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán végeztem történelem-művelődésszervező szakon 1998-ban. Ettől a tanévtől pályakezdőként kezdtem meg pedagógiai életpályámat, a kisvárdai Református Iskolában. Egyetemi diplomámat, 2002-ben pedig a Miskolci Egyetem történelem kiegészítő szakán szereztem.
Az 1998/1999-es tanévben osztályfőnöki tevékenységet láttam el, majd egy év szakmai tapasztalat után az akkori intézményvezetőm felkért az osztályfőnöki munkaközösség vezetői feladatok ellátására, mely számomra nagy megtiszteltetést, és kihívást is jelentett egyben. 2005-ben végeztem el a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatási vezető szakát, ahol a vezetés, irányítás feladatait nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is igyekeztem elsajátítani.
A 2005/2006-os tanévtől intézményvezető helyettesként több szerkezetváltást valósítottunk meg vezetőimmel, hiszen az oktatásban történő változások és az újabb kihívások arra ösztönözték a fenntartótestületet és a vezetőket, hogy egy új irányvonal kiépítésével jobban tudjunk nyitni a hitben és tudásban is gazdagodni vágyó gyermekek és szüleik előtt.
Szakmai életutam jelentős állomása 2012. Ebben az esztendőben felvételt nyertem az Országos Közoktatási Szakértői Névjegyzékbe. Szakterületem a tanügyigazgatás és az intézményértékelés. A Református Pedagógiai Intézet által meghirdetett szakértői névjegyzékben is jelölést kaptam, így nemcsak az országos, hanem a református iskolák szakértői névjegyzékében is jelen vagyok. 2015. januártól mesterpedagógus besorolást szereztem és így azóta részt veszek az országos pedagógusminősítés, tanfelügyeleti rendszerben.
2017-ben a pedagógusi munkám elismeréseként Kisvárda Város Önkormányzata által megkaptam az Év pedagógusa kitüntetést, melyet a tantestület és a vezetőség felterjesztése alapján ítélték meg számomra. Ez nagy elismerés és megtiszteltetés minden pedagógus számára. Az évek alatt megtanultam és pontosan tudom, hogy vezetni ezt az iskolát hivatás, a gyülekezetet szolgálni felelősség. A tanulás hosszú és tartós folyamat, de az alázat, szeretet, az Úrba vetett hit messze el tud juttatni a feladatok teljesítése által.
Milyen vezetői stratégiával szeretné formálni az intézmény életét?
Olyan intézmény kialakításán, megszilárdításán dolgozunk majd közösen kollégáimmal, ahová örömmel járnak a gyerekek. Úgy gondolom, hogy mindehhez az alábbiakra van szükség: egyéni bánásmód, hátránykompenzáció és tehetséggondozás - keresztyéni értékek mentén.
Hisz, ahogy az Ige is tanít bennünket: „Neveld a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól.” (Péld. 22:6) A 21. század iskolájának, nemcsak innovatívnak, hanem családias hangulatú, biztonságot nyújtó intézménynek is kell lennie. Úgy gondolom, hogy a szülők számára ez a legfontosabb, hiszen legféltettebb kincseiket bízzák ránk, amikor iskolánkat választják. „Vele legyenek” – Krisztus példája nyomán nevelni, példát adni, Isten dolgaiban járni a tanítványainkkal együtt.
Mi mentén szeretne, - mint vezető - a református oktatásban maradandó értékeket, eredményeket felmutatni?
Egy jó iskolában motivált, lelkes, a közösségért dolgozó tantestület munkálkodik. A tanári minőség növekvő fontossága abban is megnyilvánul, hogy sok vonatkozásban a tanárok jelentik az iskolai sikerek tengelyét.
A Várday Kata Református Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium egész közössége a családias, bensőséges légkör kialakításán dolgozott és szeretne dolgozni az elkövetkező időszakban is. Olyan környezet megteremtése a célom, ahol mind a dolgozók, mind a diákok, mind a partnerek jól érzik magukat, ahol szívesen tartózkodnak, bővítik tudásukat és fejlesztik képességeiket. Ahol a nevelés épp oly fontos szerephez jut, mint az oktatás, ahol a társadalom és a református egyház számára értékes diákokat képezünk és nevelünk. Úgy gondolom, hogy ehhez a partnereim a pedagógusok, pedagógiai munkát segítő munkatársak, a technikai személyzet, a szülők, a gyerekek.
Egy vezető stratégiai tervezése akkor tud megvalósulni, ha tisztában van a szülők, tanulók, pedagógusok által támasztott elvárásokkal, és az ehhez szükséges lehetőségeket is biztosítani tudja. Hálás vagyok, hogy ennek a gyülekezetnek és intézménynek lehetek a tagja és ebben a szolgálatban kaptam feladatot Istentől. Tudom és meggyőződésem, hogy ezt az intézményt vezetni, irányítani nagy felelősség és egyben szolgálat is.
Végezetül álljon itt egy Ige, amely személyes életem egyik meghatározó vezérfonala volt az esztendők alatta:
„Ne fáradjatok bele, hogy jót tegyetek!
Ha kitartóan végezzük a munkánkat, akkor majd a maga idején aratni is fogunk!”
(Gal 6:9).