Nagy sikerrel zárult a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumban a „Sok kicsi sokra megy” elnevezésű tehetséggondozó program, mely a Nemzeti Tehetség Program (NTP) „A matematikai, a természettudományos, a technikai, digitális, valamint a szakmatanuláshoz szükséges kompetenciák erősítése a köznevelési intézményekben” című pályázat keretében valósult meg a 2017/2018-as tanévben.
A második éve működő tehetséggondozó program elődleges célja a 9-12. évfolyamos diákok – különös tekintettel a lányokra – természettudományok iránti érdeklődésének felkeltése, a STEM területek iránti elköteleződésük támogatása a felfedeztetető tanulás (IBL) valamint a felelős kutatás és innováció (RRI) módszereivel. A négy pillérre épülő programunkat úgy állítottuk össze, hogy a tehetségígéreteket és a szunnyadó tehetségeket minél hatékonyabban tudjuk megszólítani. Számukra egy komplex program keretében a tanulásmódszertani és önismeretei foglalkozásokon, neves előadókkal való személyes találkozások révén, a felfedezési tapasztalatokat nyújtó sokszínű foglalkozások alkalmával valamint a háromnapos tanulmányúttal a természettudományok iránti elköteleződésüket és számos kompetenciájuk fejlődését tudtuk segíteni.
A tehetséggondozó program foglalkozásait úgy állítottuk össze, hogy diákjaink a hétköznapi élethez nélkülözhetetlen természettudományos ismeretekre szert tegyenek, önállóan tudják értelmezni a körülöttük lévő világ természeti jelenségeit, értsék a szervezetükben lezajló folyamatokat, és felelősen gondolkodjanak a környezeti és természetvédelmi problémákkal kapcsolatban is. A tehetséggondozó program interdiszciplináris személettel összeállított tevékenységközpontú alkalmain a biológia, kémia, fizika, matematika és földrajz tudományok néhány, a hétköznapi élethez szorosan kapcsolódó területének mélyebb megismerése történt. A felfedeztető tanulás módszert (IBL) alkalmazva a diákok problémákat fogalmaztak meg, megfigyeltek, vizsgálódtak, kísérleteket terveztek és végeztek, adatokat gyűjtöttek, értékeltek, összegeztek és vitatkoztak.
A biológia foglalkozásokon a mikrovilág megfigyelése, az élő szervezet működésének vizsgálata, környezetvédelmi problémák modellezése történt. A kémia alkalmakon a hétköznapi életben előforduló vegyi anyagok vizsgálata mellett az általunk írt mesék segítségével kémiai fogalmakat, reakciókat fejtettek meg és kísérleteket végeztek. A fizika foglalkozásokon az optikai és fénnyel kapcsolatos vizsgálatok mellett az analóg és a digitális fényképészettel ismerkedtek meg. A matematika alkalmakon a tanulók játékos keretek között ismerkedtek a matematika atomjaival, vagyis a prímekkel és a hétköznapi élet matematikai problémáival. A földrajzos alkalmakon modelleztek, vulkánt építettek és csillagokat vizsgáltak. A program lehetőséget biztosított arra, hogy diákjainkat a tanulásmódszertani foglalkozásokon a tanulás tanulásában segítsük. Az önismereti alkalmakon lelki fejlesztésükre is gondot tudtunk fordítani, melyhez szervesen kapcsolódott Péter-Szarka Szilvia „Mindset az iskolában: azaz a fejlődésbe vetett hit fontossága” címmel tartott, fejlődési szemlélettel kapcsolatos előadása, valamint műhelyfoglalkozása is.
A tanév során négy alkalommal szerveztünk előadást diákjaink számára, akik a pszichológiai téma mellett műszaki, orvosbiológiai, környezetvédelmi és orvosi diagnosztikai-kutatási témákkal kapcsolatban találkozhattak neves kutatókkal és szakemberekkel. Ezeken a rendezvényeken vendégül láttuk Jakab András orvos-kutatót, Péter-Szarka Szilvia pszichológust, Falus András akadémikust és Bíró György környezetmérnököt. Örömünkre szolgált, hogy Jakab András és Bíró György személyében két előadónk is iskolánk korábbi tanítványa volt. Ezekkel az előadásokkal közel 500 tanulót sikerült elérnünk és megszólítanunk.
A háromnapos tanulmányutat a poroszlói Tisza-tavi Ökocentrumba szerveztük, mely szervesen kapcsolódott mind a programban tervezett foglalkozások témáihoz, mind a tanulás tanulásának segítéséhez, hiszen a diákok az ismeretszerzés más, az iskolai kereteken túlmutató módjait ismerhették meg és gyakorlatban próbálhatták ki.
Néhány tanulói visszajelzés:
„Sokkal jobban megértettem az ökoszisztémák működését úgy, hogy élőben láthattam.”
„A nagyon jó hangulatú három nap alatt észre sem vettük, hogy mennyi mindent tanultunk és nemcsak biológiából!”
„A terepgyakorlat során megnéztük a Tisza-tavi Ökocentrumot, szinte testközelből láthattuk a Tisza-tó élőlényeit egy csónaktúra során és megnéztük a Kiskörei-víztározót is. A csodatévő szivárvány című mese közös feldolgozása és dramatizálása során jobban megismertük nemcsak egymást, hanem magunkat is. Életre szóló élmény volt ez a három nap!”
„A három nap programjai nemcsak izgalmasak és változatosak, hanem még finomak is voltak, hiszen csokimanufaktúrában is voltunk és készíthettünk magunknak csokit!”
Ily módon a „Sok kicsi sokra megy” program szervesen kapcsolódott a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium több évtizedes eredményes tehetséggondozói tevékenységéhez. A pályázat keretében beszerzett anyagok, eszközök, természettudományos, pedagógiai és pszichológiai könyvek mind-mind ezt a munkát segítik és támogatják. A program tevékenységközpontú alkalmai során a diákok természettudományos, matematikai, digitális, anyanyelvi, szociális kompetenciáik, a megismert korszerű tanulásmódszertani ismeretekkel tanulási stratégiájuk, a közös munka és a tanulmányutak során a diák-diák, tanár-diák és tanár-tanár kapcsolatok fejlődtek.
Bízunk abban, hogy ily módon olyan maturáló diákok hagyják el a Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumot, akik komplex világnézetükkel, inter-és multidiszciplináris szemléletükkel a társadalom kreatív, innovatív, sokoldalúan képzett és művelt tagjaivá válnak
Tóth Szilvia
a projekt szakmai vezetője