Újabb sikeres pályázatot tudhat magáénak Kisvárda Város Önkormányzata:
a KAPU – KultHáz és egyéb KözHelyek – funkcióbővítő városfejlesztés Kisvárdán című, ÉAOP-5.1.1/D-12-2013-0015 jelű pályázat alapján Kisvárda Város Önkormányzata a XIX. Uniós Fejlesztések fejezet Észak-Alföldi Operatív Program előirányzatból egyszeri, vissza nem térítendő támogatásban részesült. Az előirányzat Európai Regionális Fejlesztési Alapból támogatott, az elfogadott elszámolható összköltség 220 383 244.- Ft, a támogatási intenzitás 100 %-os.
A belváros-városközpont vonatkozásában, az akcióterületi terv általános célja, hogy új városi funkciók kialakításával, illetve a meglévők erősítésével képes legyen a város betölteni kapu szerepét mind gazdaságfejlesztési, mind turisztikai, mind belső társadalmi mobilizációs szempontból.
Mi is ez a kapu szerep?
Kisvárda több szempontból is kapu szerepet tölt be a térség életében. A „kapu” szó mindennapi értelmében és mozaikszóként (K.A.P.U.) használandó a projekt során. Jelentése:
Kisvárda hagyományokból építkező, de egyben modern, fenntarthatóság - orientált városarculatának kialakítása:
az elmúlt évtizedben – és előreláthatólag az elkövetkezendőkben is – a város legnagyobb kihívása a lakosságszám csökkenésének megfordítása, a város növekedési pályára állítása. Ennek pedig a legfontosabb eszközei a helyi fiatalok városhoz való kötődésének erősítése, illetve a környező településekről elköltöző fiatalok városba vonzása. Ennek elsődleges eszközei a munkahelyteremtés (melyben az önkormányzatnak csak korlátozott lehetőségei vannak), jó lakhatási körülmények megteremtése (pl.: önkormányzati fecskeházak), valamint a vonzó városi arculat kialakítása. Kisvárda évszázados, erős polgári gyökerekkel rendelkező város, melynek mindennapjaiban, épített környezetében erősen jelen van a múlt, mely hangsúlyosan megőrzendő értékként jelenik meg. Emellett azonban fontos, hogy főként a városközpont arculata vonzó, szerethető legyen a fiatal generáció számára is.
Ennek megvalósítása érdekében kerül kialakításra a Szent László út 18 szám alatt a K.A.P.U., mint integrált, multifunkciós közösségi tér, valamint a közösségi sporttér. A város vezetése hisz abban, hogy az itt élő, illetve itt tanuló diákok, amennyiben szoros baráti kapcsolatok kötik őket a városhoz, nagyobb százalékban térnek vissza felsőfokú tanulmányaik után Kisvárdára. Ezt pedig az önkormányzat úgy tudja elősegíteni, hogy megfelelő infrastruktúrát alakít ki közösségi tevékenységekhez, helyet biztosít nem formális közösségek kialakulásának.
Application supports („az alkalmazás támogatja”) - a város intelligens, digitális technológiákra való átállásának, a gazdaság élénkítésének támogatása:
a digitális infrastruktúra kiépítése a XXI. század alapvető elvárása, megvalósítása a mindennapok része kell hogy legyen. Ennek egyik eszköze a közösségi média (twitter, facebook, instagram, two,stb.,) felhasználása, a kialakítandó helyi média munkatársainak segítségével. A másik eszköz pedig egy olyan alkalmazás készítése okos telefonra, mely közvetlen elérhetőséget biztosít, és egyúttal alkalmas arra is, hogy helyi digitális piactérként funkcionáljon.
Plurális – a civil, illetve gazdasági szektor, valamint a helyi, nem formális közösségek bevonása:
a város, illetve kiemelten a városközpont fejlődése elképzelhetetlen a köz-, és a magánszektor együttműködése nélkül. Ez igaz mind a fejlesztések előkészítésére, azok társadalmi támogatottságának, beágyazottságának megteremtésére, a megvalósítás monitoringjára.
Urbi et orbi - a fejlesztések a város polgárai mellett a járás, illetve a turisztikai desztináció területén élőknek is pozitívan befolyásolja az életkörülményeit, lehetőségeit, kitörési pontot teremt, erősíti a város térségszervező funkcióját.
A pályázat egyes projektelemeiről
Leleszi Tibor polgármester adott tájékoztatást:
1. VÁROSMARKETING és TDM IRODA kialakítása
Kisvárda egyik legnagyobb stratégiai kihívása, hogy ki tudja-e aknázni a geopolitikai helyzetből adódó kapu szerepét egyrészt a klasszikus ipari-, másrészt a turisztikai beruházások területén. Ez azonban feltételezi azt, hogy kerüljön kialakításra egy olyan professzionális szakembergárda, mely elsődleges tevékenysége a városban, illetve a környező településeken található befektetési lehetőségek értékesítése, befektetés – ösztönzés.
„A város jelenleg nem használja ki sem a helyi, sem a Tiszában, valamint a tokaji borvidékben rejlő turisztikai potenciált sem, hiányzik az a szervező erő, mely képes lenne összefogni az ezen a területen működő szolgáltatókat, így egységes, a turisták számára könnyen elérhető csomagokat alakítana ki, és megfelelő marketing tevékenységgel támogatná piacra jutásukat.” - mondta a nyertes pályázat kapcsán Leleszi Tibor polgármester.
A Szent László u. 18 sz. alatti, sétáló utcában található patinás épületben egy integrált, MULTIFUNKCIÓS TERET terveznek kialakítani egy olyan irodával, melynek munkatársai mind a városmarketing, mind a turisztikai desztináció szervezési és menedzsment feladatait látják majd el.
2. HELYI MÉDIA infrastrukturális feltételeinek kialakítása
Szintén a Szent László u. 18 sz. alatti ingatlanban, mind a nyomtatott, mind az elektronikus (TV, közösségi hálózatok, honlap) média szerkesztéséhez szükséges infrastrukturális feltételek kialakítása.
„A város lakossága egyértelmű igényként fogalmazta meg a helyi elektronikus média kialakításának szükségességét, illetve napjaink médiafogyasztási szokásai is egyértelműen ebbe az irányba mutatnak. Jelenleg a lakosság tájékoztatása kizárólag a helyi újságon, illetve a honlapon keresztül történik, azonban jelentős igény van a helyi televízió beindítására, és egy olyan médiaközpont működtetésére, mely valamennyi felületen (nyomtatott és elektronikus-, valamint közösségi média) képes a lakossági tájékoztatás megvalósítására.” - magyarázta a projekt célját Leleszi Tibor.
Amennyiben a projekt keretében sikerül a teljes önkormányzati médiát fizikailag egy helyre koncentrálni, sokkal gyorsabban lesz képes a város naprakész, friss híreket szolgáltatni.
3. HELYI TERMÉKEK BOLTJA
A projekt célja egy olyan üzlet kialakítása, ahol a városban, illetve a környező településeken készített termékeket (pl.: lekvárok, pálinkák, méz, stb..) árusítják nonprofit jelleggel.
„Fontosnak tartom kiemelni, hogy ezen termékek jelenleg nem, vagy nem költséghatékonyan jutnak el a fogyasztókhoz, hiszen a forgalmazáshoz kapcsolódó költségek nem termelhetőek ki, illetve a termékek árában nem érvényesíthetőek. Ezzel szemben jelen projekt keretében a bolt működési költsége több termelő/vállalkozó között oszlik meg, így az jelentősen költséghatékonyabb.” - mondta Leleszi Tibor.
A projekt célja tehát, hogy a bolt fenntartásával segítse a termelők piacra jutását, illetve ezen keresztül hozzájáruljon ahhoz, hogy képesek legyenek ezen termelők/vállalkozások a munkahelyek megőrzésére. Emellett fontos az is, hogy egyrészt a jellegzetes helyi termékek ilyen típusú piacra juttatása turista forgalmat generál majd a sétáló utcában, másrészt a fogyasztók jó ár – érték arány mellett juthatnak jó minőségű helyi termékhez.
4. DIGITÁLIS HELYTÖRTÉNETI KIÁLLÍTÁS
A helytörténeti kiállítás digitális technika segítségével, a XIX. századi polgári családok életét mutatja majd be különböző élethelyzetekben, különböző szemszögekből, projektorokon keresztül vetített filmek segítségével.
„Egész évben, de különösen a nyári időszakban sok turista érkezik Kisvárdára, akik számára különleges attrakciónak ígérkezik a tervezett helytörténeti kiállítás.” - mondta a polgármester, aki fontosnak tartja a kiállító tér többcélú hasznosítását is, mely igényt az indokolja, hogy a belső berendezés kialakításával egy egyedi szalon hangulat hozható létre, így egy vonzó környezetben kerülhetnek megrendezésre kerekasztal megbeszélések, felolvasóestek, könyvbemutatók.
5. ÖKO-JÁTSZÓHÁZ
A játszóház berendezése egyrészt újrahasznosított, vagy természetes anyagok felhasználásával kerül kialakításra, másrészt a digitális technológia segítségével, játékokon keresztül ismertetik meg a gyerekekkel és szüleikkel a fenntartható fejlődés gondolatrendszerét.
A játszóházban az alábbi tevékenységek lesznek elérhetők: időszakos gyermekfelügyelet; születésnapoknak, névnapoknak helyszín biztosítása; kézműves és kreatív foglalkozások; környezeti szemléletformáló programok a család minden tagja számára.
„Jelenleg Kisvárdán sem önkormányzati-, sem magánvállalkozás nem üzemeltet játszóházat. Felméréseink alapján azonban, potenciálisan 200-250 olyan család van, akik jövedelmi-, vagyoni viszonyaik alapján képesek megfizetni a szolgáltatást, illetve igény is jelentkezik az ilyen szolgáltatás iránt.” - mondta Leleszi Tibor.
6. A LAKÓTELEP KÖRNYEZETÉNEK REHABILITÁCIÓJA,
KÖZÖSSÉGI SPORTTÉR kialakítása
A projektelem keretében a belvárosi lakótelepen kerül sor gondozott zöldfelület kialakítására őshonos növények telepítésével. A projekt keretében 1500 m2-es burkolt, körbekerített felület kerül kialakításra.
A projektben továbbá, a város egyik kihasználatlan területén kerül kialakításra egy skate park/bringa park, melynek keretében minősített, görkorcsolyázásra, gördeszkázásra és bmx biciklizésre alkalmas, biztonságosan kialakított elemek kerülnek kiépítésre.
„Jelenleg sem a két utcai sportnak (bmx, görkorcsolya) a városban nem adottak a feltételei, a fiatalok az utcai tereket, padokat veszik igénybe a sportoláshoz, mely egyrészt balesetveszélyes, másrészt sok esetben az igénybe vétel nagy mértékben rongálja ezen eszközöket, illetve zavarja a járókelőket is.” - nyilatkozta a polgármester hozzátéve: „Felméréseink szerint ezen utcai sportokat 200 gyerek űzi rendszeresen, a trendek figyelembe vételével számuk várhatóan 10 – 15 % - kal emelkedni fog.”
7. TÉRFIGYELŐ KAMERÁK kihelyezése az akcióterületen
A projektelem keretében két térfigyelő kamera kerül kihelyezésre, az egyik a Szent László u. 18 sz. alatti épület, a másik a közösségi sporttér környezetében hivatott a közbiztonság javítására.
A kérdőíves felmérések alapján a kamerák telepítésére jelentős igény mutatkozik, az akcióterület lakossága fontosnak tartja a kamerák kihelyezését. A Rendőrkapitánysággal folytatott egyeztetések alapján a kamerarendszer kiépítése nagyban segíti bűnmegelőzési és bűnüldözési tevékenységüket.
8-9. ZÖLDBE ÖLTÖZIK A VÁROS - parkosítási akciók; köztéri bútorok kihelyezése
A projektelem keretében az alábbi tevékenységek valósulnak meg:
1. faültetési, zöldfelület felújítási akció, mely civil szervezet/nem formális közösségek bevonásával valósul meg, összekötve szomszédsági főzésekkel;
2. fogadj örökbe! – vállalkozásokat, magánszemélyeket telepítenek illetve gondoznak az akcióterületen őshonos fákat.
„Ezen projektelemmel célunk, hogy nem csak egyszerűen a gondozott zöldfelületek arányát növeljük, hanem kialakítsuk és megerősítsük azokat a közösségeket, akik a fenntartható városfejlesztés jegyében tenni akarnak a környezetükért.” - mondta Leleszi Tibor.
10. RENDEZVÉNYEK
Egyrészt a digitális helytörténeti kiállítás kulturális befogadó térként való hasznosítása, ahol heti rendszerességgel rendeznek majd fellépő esteket, író – olvasó találkozót, filmklubot; másrészt a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljához kapcsolódóan hagyományteremtő szándékkal kísérőprogramok (utcai komédia, élő szobrok, térzene, koncertek, stb.) megvalósítása, „kinyitva” a fesztivált a város polgárai felé. Az alábbi kísérőrendezvényeket tervezzük:
„A kísérőrendezvénnyel – hagyományteremtő szándékkal – a város polgárai számára is fesztivál jellegűvé kívánjuk tenni a színházi találkozót, növelve ez által a belvárosi vendéglátó egységek forgalmát, illetve erősítve a helyi identitás tudatot.” - nyilatkozta a projekt kapcsán a polgármester.
11. INFORMÁCIÓS NAPOK
A projektben tervezett elemek előrehaladásáról négy rendezvény keretén belül tájékoztatják a lakosságot valamennyi, a megvalósításban és ellenőrzésben érdekelt személy mellett urbanisztikában, szociológiában, kultúrában elismert személyek meghívásával annak érdekében, hogy egy jövőről gondolkodó, széles látókörű helyi támogató csoport alakuljon ki a projekt megvalósítása során.
12. VÁROSMARKETING
A célok elérése érdekében kerül kialakításra a Városmarketing és Turisztikai Desztinációs Menedzsment Iroda. A városmarketing részelemei: városmarketing stratégia készítése; PR film készítése; Kisvárda application – alkalmazás okos telefonra (helyi hírek, időjárás, piactér, interaktív városüzemeltetési hibabejelentő, programok, szórakozási lehetőségek); „Kisvárda múltja, jelene, jövője” című, 50- 70 oldalas színes kiadvány megjelentetése; folyamatos, napi rendszerességgel való jelenlét a különböző közösségi médiákban (facebook, twitter, two,instagarm, stb).
Az elnyert, száz százalékos támogatottságú projektnek köszönhetően tehát kialakításra kerül a Szent László út 18 sz. alatt a K.A.P.U., mint integrált, multifunkciós közösségi tér, valamint a közösségi sporttér, méltó külső-és belső értékeket adva Kisvárdának, mint Kelet-Magyarország egyik legjobban fejlődő, legjobban élhető kisvárosának.
Durucz Gabi