Állami kitüntetésben részesültek a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium pedagógusai: Deák-Takács Szilvia Apáczai Csere János-díjat; Jónás Béla Német László-díjat vett át.
DEÁK-TAKÁCS SZILVIA
A Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium magyar nyelv és irodalom szakos tanára, munkaközösség-vezetője,
kiemelkedő hatású oktatási-nevelési munkájának elismeréseként
az emberi erőforrás miniszterétől, pedagógus nap alkalmából
APÁCZAI CSERE JÁNOS-DÍJAT vehetett át.
A közel negyed százada iskolánkban tanító tanárnő egyike azoknak a pedagógusoknak, aki a digitális tanrend világában az első naptól kezdve kiválóan, otthonosan eligazodik, segíti diákjait, kollégáit és a megye pedagógusait is. A digitális eszközök használatában már évek óta élenjáró, a témában publikáló, előadó kolléga azonnal tudott alkalmazkodni az elvárásokhoz, sőt maga alakította és segítette alakítani azt a digitális teret, ami a leggyorsabban, a legkisebb veszteséggel és a leghatékonyabban segíti iskolánk tanulóit a digitális tanrendben folyó tanulásban.
Digitális tananyagai, hangfelvételei, saját készítésű videói, játékos feladatai általánosan is használhatók, de kiemelendő, hogy azokat időt nem sajnálva egyénire alakítja, akár felzárkóztató, akár dúsító-mélyítő szándékkal fordul tanítványaihoz. Módszertani ötletei szerepelnek A Tempus Közalapítvány Digitális Módszertár rovatában.
A megye szaktanácsadójaként a témában előadást, műhelymunkát tartott számos intézmény magyar szakos tanárának, a kapcsolatot azóta is tartja, a feladatokat nem a kirendelés miatt érzi szívügyének. Előadásai és publikációi országos hatókörűek, legfőbb témái az élményközpontú magyartanítás, az IKT-eszközök szerepe a magyartanításban, projektmódszer, tehetséggondozás. Tekintettel arra, hogy mind közép- mind emelt szintű érettségi felkészítésben nagy gyakorlattal rendelkezik, így az is az elhatározásai közé tartozik, hogy iskolánk hátrányos helyzetű tanulói mindazt a hiányt tanulással, szorgalommal legyőzzék, amit hátrányos helyzetük okoz. A minél sikeresebb érettségi vizsga érdekében az iskola teljes tanulóközössége, mintegy 200 diák próbaérettségijét koordinálja magyar nyelv és irodalomból, a hatékony felkészítés folyamatába beillesztve diagnosztikus módszerrel tárja fel munkaközössége az irányítása segítségével a fejlesztendő területeket.
Érettségi előkészítői mellett egyéni online konzultációk keretében segíti a felvételi jelentkezésükhöz szükséges önéletrajzok, motivációs levelek megírását. A kistelepüléseken lakó, számítástechnikai ellátottság tekintetében hátrányos helyzetű, kapcsolódni nem tudó diákokkal az osztályban tartott élő órákkal azonos időben külön veszi fel a kapcsolatot akár telefonhívásban, így egyetlen diákja sem marad le óráiról, segítő módszertani és szakmai támogatásáról. Empátiája, diszkréciója, finom kommunikációja az ilyen helyzetben lévő diákokkal vitathatatlanul elismerésre méltó.
Meggyőződése, hogy csak úgy tudja olvasóvá „nevelni” a diákjait, ha lépést tart velük. Bekapcsolódott a Magyar Nyelvi Szolgáltató Iroda tevékenységébe, nyelvi tanácsadóként helyesírási és nyelvhelyességi témában ad tanácsokat. Tevékenysége ebben a tekintetben is országos hatókörű. Az IKT-eszközök használatában rejlő lehetőségeket megragadva hamar kezdte el a magyar nyelv és irodalmat máshogyan tanítani. Az élményközpontú irodalomtanítás áll hozzá közel. Az újdonságok bemutatására keresi és elfogadja a konferencialehetőségeket. Irodalmi évfordulók kapcsán több előadást tartott, tanulmánykötetekben rendszeresen publikál, diákok munkáját is közléshez juttatja.
Kutatja Czóbel Minka levelezését, a költőnő munkásságából szóbeli regionális érettségi tételt dolgozott ki, amit a digitális tanrendben videóelőadásban juttat el iskolánk minden osztályához. Projektmódszert alkalmaz, több nagyobb létszámú osztállyal, humános csoporttal végzett munkának szerzett publicitást. Az Arany János Tehetséggondozó Programban résztvevő osztályok tanulóival minden lehetséges versenyen elindul, ugyanakkor segíti a lemaradókat.
Jelentős versenyeken szereztek eredményeket tanulói (OKTV, Szép Magyar Beszéd, Édes Anyanyelvünk stb.), mintegy 200 versenyeredmény áll mögötte. Pályázatírással igyekszik segíteni tehetséges diákjait, a Nemzet Fiatal Tehetségeiért Ösztöndíjat sikeresen nyerte el két mentoráltja is. 20 éven át az iskolaújság szerkesztésébe, írásába száztól több diák kapcsolódott be, közülük sokan publikáltak a megyei lapban, átiratok és szépirodalmi alkotások jelentek meg tőlük a jelölt mentorálásával. Állandóan keresi a megújulási lehetőséget, elsőként kapcsolódott be az újraindított Magyartanítás, jelenleg Magyaróra címen megjelenő szakmai folyóirat munkájába.
A Rákóczi Szövetség és a Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága által meghirdetett anyanyelvi verseny egyik főszervezői, versenyfeladat összeállítói posztjára kapott felkérést. 2021 tavaszán a Magyarórában egy interjú keretében, valamint a Debreceni Egyetem Alumni magazinjában mutatják be.
Sokszínű, az irodalom és nyelvészet tudományterületén, hátránykompenzációban, tehetséggondozásban, digitális oktatásban is nélkülözhetetlen tevékenysége és segítő, támogató magatartása, problémamegoldó szemlélete miatt elismerésre méltó pedagógus.
JÓNÁS BÉLA
A Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium testnevelő tanára
a gyermekek harmonikus személyiségformálásában,
a különleges gondoskodást igénylő gyermekek, tanulók segítésében elkötelezetten, kiemelkedő eredményességgel,
odaadással hosszú időn át folytatott tevékenységének elismeréseként,
az emberi erőforrás miniszterétől pedagógus nap alkalmából NÉMET LÁSZLÓ-DÍJAT vehetett át.
Testnevelőtanári tevékenységét 1997-ben kezdte a Komorói Általános Iskolában. Ekkor végzett munkája eredményeként indult el a ma harminckétszeres magyar bajnok Kaptur Éva 100 m-es síkfutó atlétikai pályafutása.
Pedagógiai munkásságát 2002–ben a Kisvárdai Bessenyei György Gimnáziumban folytatta, ahol jelenleg is testnevelést tanít. Választott sportága az atlétika, emellett kiegészítő sportágként a fekvenyomás versenyekre való felkészítéssel, az iskola futsal csapatának edzésével is foglalkozik, továbbá aktív részese és szervezője a Gimnázium szabadidősport rendezvényeinek.
Részéről az atlétikával való foglalkozás nem kizárólagos, mindig azon tevékenykedett, hogy a sportos életmódot a legkülönfélébb módon igyekezzen népszerűsíteni a tanulók körében. Ennek jegyében 2007-ben fogalmazódott meg benne a gondolat, hogy a diákok körében nagy népszerűségnek örvendő testépítésre alapozva rendszeres edzéslehetőséget biztosítson számukra, annak érdekében, hogy egy viszonylag új és divatos mozgásformára felhívva a figyelmüket a fekvenyomás sportágban is sikereket érjenek el. Mindez az atlétika területén végzett munkájához is kapcsolódott, hiszen ez a sportág az atlétika edzésre járók esetében kiegészítő sportágat jelentett és jelent a mai napig. Az eredmény itt sem maradt el: a „fekvenyomás edzés” hamarosan nagyon közkedvelt lett a diákok körében, melynek keretében zajló munkához kezdetben csak a fiúk, később pedig a lányok is szívesen csatlakoztak. Sikerült felkelteni és fenntartani számos diák érdeklődését e sportág iránt, rendszeresen jelenleg is 30 fő látogatja az edzéseket és a siker lehetőségét biztosítja azoknak a tanulóknak is, akik testalkatuknál fogva más sportágakban kevésbé mutatkoznak ügyesnek, tehetségesnek. A sportág lehetőség a tanulók egyéni céljának eléréséhez is, hiszen diákolimpiai sportágként az itt elért eredmények továbbtanulásuk esetén a felvételi eljárás során megszerezhető pontok számát gyarapítják. Az évek során olyan szintre jutottak versenyzői, hogy a kezdetektől számítva a mai napig 20 Országos Diákolimpiai Bajnoki címet szereztek.
Tevékenységével a Kiváló Akkreditált Tehetségpontként működő intézmény céljaihoz igazodva aktívan igyekezett részt vett minden olyan programban, melynek témája a tehetséges tanulókkal való foglalkozás. Bekapcsolódott a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumban 2012-ben megrendezésre kerülő Kiváló Tehetségpont Tehetségnapján megrendezésre kerülő konferencia munkálataiba, ahol előadást tartott a tehetséges tanulók azonosításáról és a saját módszereiről a térség pedagógusai számára. Ez irányban végzett tevékenységét folytatta 2016-ban, a Magyar Tehetséggondozó Társaság XXVII. Országos Konferenciáján, amelynek szintén a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumban adott otthont. Ekkor „Jó tanulók – jó sportolók” címmel tartottam előadást, mely később a Tehetség c. lapban is megjelentetésre került.
A Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumban 2018-ban létesült teljes méretű atlétika pálya és futófolyosó az oktatás lehetőségeit tekintve is megújulást biztosított számára. Éppen ezért teljes elkötelezettséggel vett részt megvalósulásának minden szakaszában. Az építési munkákat folyamatosan figyelemmel kísérve praktikus tanácsokkal segítette elő, hogy olyan létesítmény kerüljön átadásra, amely a lehető legjobban szolgálja mind a tanulók, mind a gimnáziumban dolgozók, és nem utolsó sorban az atlétika sportág fejlődésének érdekeit. Az atlétika pálya teljes felszerelésének listáját a költségvetési lehetőségeket figyelembe személyesen állította össze, és munkájával közvetlenül hozzájárult az atlétika tanításához szükséges optimális feltételek kialakításához. Kezdeményezésére sikerült létrehozni az Atlétikai Centrum Kisvárda Sportegyesületet, amely jelenleg is ezen a néven működik.
Az Atlétikai Centrum, mint nemzetközi versenyek lebonyolítására is alkalmas, jól felszerelt modern létesítmény, valamint az előzőekben említett Sportegyesület létrejötte újabb lendületet adott az atlétika területén végzett addigi munkájának, hiszen mára az Egyesület korosztályos válogatott versenyzővel büszkélkedhet és több előkelő helyezés is született az országos versenyeken (két diákolimpiai bajnoki címet szereztek tanítványai).
Minden évben aktív részese az Országos Arany János Tehetséggondozó Program Gymnasion elnevezésű sporttalálkozójának, ahol diákjaival több alkalommal voltak nyertesei a labdarúgás sportágnak, illetve röplabdában és labdarúgásban számos dobogós helyezést szereztek.
Pályafutása során sohasem a tantervi követelmények szó szerinti betartatása volt a célja. Munkája során mindig figyelembe vette, hogy a mozgás öröme nem csak a tehetséges diákokat illeti. Tantárgya tanítása során mindig figyelembe vette diákjai személyiségét, testalkatát, így válhatott valóra, hogy a normál tantervi követelmények mellett kudarcra ítélt" diák is megtapasztalhatta, milyen is a "siker íze" a sportban. Ennek szellemében szervez gyalogtúrát a Zemplén vonulatain, s ezért kínál mindig alternatív sportolási lehetőséget mindazoknak, akik bizonyos területen frusztráltak, de másban viszont kiemelkedő teljesítményre képesek, s talán ezzel is hozzájárul olyan pedagógiai helyzetek megteremtéséhez, amely a gyermekek, tanulók komplex személyiségfejlődését segítik elő, ezáltal őket a helyes önértékelés képességének kialakítására készteti. A tanulók sikerhez juttatása révén "könnyű út" vezet ahhoz, hogy diákjai - akár tanári jelenlét nélkül is – szabadidejükben önállóan, rendszeresen (akár naponta) sportoljanak. Nem elhanyagolandó tendencia az sem, hogy hozzá edzésre és tömegsportra látogatók közül számos diák önbizalma pozitív irányba fejlődött, s ezzel együtt jobb tanulmányi eredmény elérésére lettek képesek. Pályafutása során számos olyan diákot tanított, aki úgy ért el diákolimpiai dobogós helyezést, hogy az edzések látogatása előtt visszahúzódó, önbizalomhiánnyal küszködő, frusztrált gyerek volt, majd néhány hónap rendszeres sportolás után a sikerek hatására személyisége pozitív irányba formálódott. A tanulók sportban elért öröme és sikere jelenti a munkája értelmét. Az általa szervezett programok, versenyek lehetőséget teremtenek arra, hogy a diákjai egyéni fejlődési sajátosságaihoz igazodó tanítási folyamatot vigyen véghez, figyelembe vegye a tanulók értelmi, érzelmi, szociális és nem utolsó sorban testi sajátosságait, és segítse őket személyiségfejlődési, esetleges tanulási nehézségeik hatékony kezelésében.
Tehetséggondozó és szabadidő sportot támogató tevékenységének köszönhetően számos rangos eredmény született:
2007-ben az Országos Diákolimpia Ügyességi és Váltófutó Csapatbajnokságán csapata magasugrásban III. helyezést ért el.
2008-ban az Országos Atlétika Diákolimpia pályabajnokságán tanítványa, Fekete Zoltán I. helyezést ért el magasugrásban.
2011-ben az Országos Atlétika Diákolimpián 4X100-as váltója III-ként ért célba.
Fekvenyomás sportágban 2016-ban az Országos Diákolimpián megkapta a legeredményesebb edző címet. Ebben a sportágban tanítványai 15 országos diákolimpiai bajnoki címet szereztek.
2018-ban tanítványa, Maklári Dániel I. helyet szerzett az országos Atlétikai Diákolimpián, magasugrásban, továbbá Lipécz Lívia felkészülését segítette kislabdahajításban. Utóbbi diák diákolimpiai csúccsal lett országos bajnok.
2018 óta foglalkozik az iskola futsal csapatával. Munkája eredményeként csapata az Országos Diákolimpián 2020-ban 5. helyezést szerzett.
A fenti kiemelkedő eredményeken túl tanítványai számtalan megyei bajnoki címet és helyezést, illetve számtalan országos helyezést szereztek a Diákolimpiákon.
Szakterülete iránti elkötelezettségének köszönhetően számos elismerésben részesült az alábbiak szerint:
- A 2001-ben az atlétika sportág tekintetében elért eredményeimnek köszönhetően elismerésben részesült a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Diáksport Tanácsától,
- 2008-ban mind az atlétika, mind a fekvenyomás sportág tekintetében elért eredményeinek köszönhetően elismerésben részesültem a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Diáksport Tanácsától,
- 2008-ban és 2009-ben megkapta Kisvárda város legeredményesebb pedagógusoknak adományozott kitüntetését a tehetséggondozásban és a versenyfelkészítésben végzett munkájáért
- 2014-ben „Kisvárda Szolgálatáért” kitüntető díjban részesült.
- Kisvárda Város Önkormányzata a kiemelkedő nevelő-oktató munkájáért elismerését fejezte ki 2015-ben,
- A 2016-os Diákolimpián megkapta a legeredményesebb edző címet fekvenyomás sportágban.
- Részére 2018-ban a diáksportban végzett munkájáért a Szabolcs-Szatmár Bereg Megyei Önkormányzat és a Magyar Diáksport Szövetség a TEHETSÉGGONDOZÁS-UTÁNPÓTLÁS DÍJ kitüntetést adományozta.