Nincsenek stadionok, nincsenek pom-pom lányok. Csak Te vagy, a bringád és a kihívás. Állsz hét méter magasan, lenézel a lejtőre és elindulsz. Tisztában vagy vele, hogy meg tudod csinálni, hiszen évek óta ezt gyakorolod, az agyadban már százszor lejátszottad ezt a másodpercet, mégis elönt az adrenalin. Nem elég a legjobbat ugranod, neked kell lenned a legbátrabbnak, neked kell bevállalnod a legextrémebb mutatványt.
Ha négy mondatban kellene leírni a dirt jump lényegét, akkor elég lenne ennyi is. Viszont mi kíváncsiak vagyunk, az egész mozgatórugójára és arra a motivációra, ami kihozza ezekből a srácokból a maximumot.
Erről kérdeztük a kisvárdai Nagy Oszkár Oszit,
kis hazánk legelismertebb riderét,aki már több világversenyen képviselte Magyarországot.
Biztos Te is a kis bicikliddel kezdted iskolás korodban, de mégis milyen inspiráció kellet ahhoz, hogy elkezd a bringás sportok egyik legextrémebbikét?
Eddigi egész életemben bicikliztem és biciklin voltam, mondhatni azon nőttem fel. Amint felfedeztem ezen ágát, magaménak éreztem és azóta is ugyanolyan lelkesedéssel űzöm egyre magasabb és magasabb szinten.
Én lenézni nem merek ebből a magasságból, nemhogy nekiindulni, nincs benned félelem?
Érdemes felmérni a helyzetet és számolni a legrosszabbal is egy-egy ugrás előtt csak hogy ne lepődjön meg az ember ha netán bekövetkezne valamilyen oknál fogva, de az ugratás alatt vagy egy kör alatt eszembe se jut félni, csak élvezem amit csinálok a levegőben.
Ezek nagyon komoly akrobatikus gyakorlatok, ráadásul bringával a kézben, mennyit kell ehhez gyakorolni?
Magas szinten mindenki rengeteget gyakorol és edz, ennek hatékonysága inkább abban nyilvánul meg, hogy pontosan hol edz és milyen tehetség társul mellé. Minél adottabbak a tényezők, annál jobban lehet valaki még összetettebb rider, ami pedig egyre nehezebb, illetve technikásabb elemeken bemutatott trükköket eredményez.
Van valami különleges adottság, ami kell ehhez a sporthoz?
Mindkét kezet egyformán használó koordináció, erős törzsizmok, jó egyensúlyérzék, robbanékonyság, ezek mind csak az előnyére válhatnak bárkinek a sportban.
A dirt jump elég speciális sport, hány éves korig lehet űzni, mikortól számít „öregnek” egy versenyző?
Ez csakis egészségi állapotán, motiváltságán, elszántságán múlik. BMX-ben láthatunk példát 40-hez közeli, még mindig az élmezőnyben lévő versenyzőre is úgyhogy adott esetben tovább mint gondolnánk.
Ezek elég egyedi biciklik, gondolom nem olcsó beszerezni őket, meg látok rajtad egy pár rendhagyó védőfelszerelést. Milyen feltételek kellenek még ahhoz, hogy valaki komolyan elkezdje ezt a sportot?
Egyéni szinthez megfelelő pálya amin a fokozatosságot betartva lehet lépésről lépésre fejlődni, ez egyértelműen a legfontosabb. Egy jó társaság is mindig nagyon hasznos, ha van húzóerő és közösen elért fejlődés és eredmények. Sajnos utóbbi számomra nem adatott meg a kezdéstől számított 1-2 évet kivéve, de külföldi útjaim során az egyik legnagyobb pozitívum amit átélek, hogy az élmezőnnyel jó hangulatban biciklizve, mindenki biciklizésére kedvezően hat amikor közösen feszegetjük saját határainkat.
Az idén is meghívtak a legjobbak közé az egyik legnívósabb európai versenyre, a bécsi Air King-re. Mesélj egy picit az eddigi versenyeidről, eredményeidről?
Egészen magabiztosan indultam neki a tavalyi szezonnak, köszönhető a barcelonai felkészülésnek is. Az első négy rendezvényen tűrhető eredményeket értem el, mindenhol sikerült a dobogón végeznem, a legkomolyabb mindenképpen a FISE negyedik hely, egy FMB arany kategóriás versenyen, a top riderek között szerte a világból. Ezután maga a versenyszezon elég rövidre sikerült köszönhető egy teljesen bugyuta nem biciklis sérülésnek, habár utána még mindig sikerült meghívást szereznem Európa egyértelműen legnagyobb gyémánt kategóriás versenyére amit csak 3-4 évente rendeznek meg Nürnbergben.
Úgy tudom a pályát ahol gyakoroltok Ti építettétek magatoknak. A Dirt Castle Kisvárda versenyhez viszont speciális pálya épül majd, ami teljesen egyedülálló lesz Magyarországon, erről mesélj már egy picit.
Elsősorban a pályának a helye úgy lett kiválasztva, hogy az a lehető leglátványosabb környezetbe kerüljön kihasználva adott esetben a vártavat, a belül lévő kis szigetet és természetesen a fő várfalat. Az első letöréses elem, a várfaltól indul, azt leugorva az első ugrató át a tavon majd a pálya a szigeten folytatódva még két ugratóval. A helyszínt tekintve ez a pályakép a helyi látványosságokba illesztve mindenképpen nyugat-európai színvonalú, a pálya mérete pedig Magyarországon rendhagyóan nagynak és masszívnak mondható lesz. Mindenképp körülményes és aprólékos dolog egy minden oldalról hibátlan pályát felépíteni, habár véleményem szerint minden meghívott ridernek elnyeri majd a tetszését és mint már tapasztalt pályaépítő örülök, hogy én lettem megbízva a feladat teljesítésével.
A kül- és belföldi riderek a Te invitálásodra jönnek majd erre a rendhagyó versenyre, hiszen évek óta jó kapcsolatokat ápolsz a nemzetközi mezőnnyel. Mekkora kihívást jelent majd nekik ez a megmérettetés?
Nem kevesebbet mint fordított esetben nekem jelentene egy színvonalas, külföldi rendezvény.
A verseny a 2 napos L.E.S.Z. Feszt szervezésében zajlik, úgyhogy, ha kifújtátok magatokat remélhetőleg marad idő a bulizásra is. A Te idényednek mikor lesz vége, miket tervezel még erre az évre?
Ha itthon vagyok, akkor a saját pályámon folyamatos pályakarbantartás és fejlesztés, illetve gyakorlás folyik, ezen kívül pedig körülbelül két hetente versenyek, illetve egy-két gyakorlásra szánt kirándulás szerte Európában, ezen felül pedig médiaprojektek bonyolítása a szponzorok felé. Az idei szezon körülbelül októberre mondható, hogy véget ér.
LESZ-Feszt
főszervezők