A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások rendszere 2015. március 1-től jelentősen átalakult, a járási hivatalok hatáskörébe kerül az aktív korúak ellátása. Az állam és az önkormányzat segélyezéssel kapcsolatos feladatai különválnak. Az állam által nyújtandó ellátásokat 2015. március 1-jétől a járási hivatalok állapítják meg.
Az e körbe tartozó ellátások a következők:
- aktív korúak ellátása (foglalkoztatást helyettesítő támogatás illetve az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás);
- időskorúak járadéka;
- ápolási díj (alapösszegű, emelt összegű és kiemelt ápolási díj);
- közgyógyellátás (alanyi és normatív alapú);
- egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság.
Jelentős változás, hogy 2015. március 1. napjától az aktív korúak ellátását is a járási hivatalok állapítják meg a települési jegyzők helyett. Az aktív korúak ellátása során megállapítható ellátástípus jelenleg a foglalkoztatást helyettesítő támogatás és a rendszeres szociális segély.
A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság feltételrendszerében nem történik változás. A támogatás havi összege a 2014. évhez hasonlóan 22.800,- Ft. A foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személyek továbbra is a járási hivatal munkaügyi kirendeltségével kötelesek együttműködni, a felajánlott munkalehetőséget elfogadni.
A rendszeres szociális segély 2015. március 1-jétől ebben a formában már nem lesz része a szociális ellátórendszernek. A rendszeres szociális segély helyett egy új ellátási forma, az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás kerül bevezetésre.
A felsorolt, állami felelősségi körben nyújtott és teljes egészében központi költségvetési forrásból kifizetett szociális ellátásokon túl más ellátások nyújtásáról, jogosultsági feltételeiről az önkormányzatok döntenek az ún. települési támogatás keretében.
Kisvárda Önkormányzati Képviselő-testülete 2015. február 26 - án döntött a települési támogatás keretében igényelhető ellátások köréről, típusairól, helyi szabályairól.
A döntésnek megfelelően, a Képviselő-testülettől átruházott hatáskörben megállapítom, hogy
2015. március 1.-től a következő támogatások igényelhetőek:
Pénzbeli szociális ellátások:
1. települési lakásfenntartási támogatás - hatáskör: Polgármester.
2. települési gondozási támogatás - hatáskör: Városüzemeltetési Szociális és Egészségügyi Bizottság.
3. rendkívüli települési támogatás - hatáskör: Polgármester.
4. rendszeres gyógyszertámogatás - hatáskör: Polgármester.
Természetbeni szociális ellátások:
1. köztemetés - hatáskör: Polgármester.
2. hátralékkezelési szolgáltatás - hatáskör: Polgármester.
3.szociális tűzifa támogatás (fűtési szezonban történő időszaki támogatás) - hatáskör: Városüzemeltetési Szociális és Egészségügyi Bizottság.
Települési lakásfenntartási támogatás:
A lakásfenntartási támogatás szabályai 2015. március 1-jétől kikerültek a szociális törvényből. Azoknak az ügyfeleknek a jogosultsága, akik 2015. március 1. napja előtt kérelmezték a lakásfenntartási támogatást a következőképpen alakul:
- ha az ellátásra való jogosultságot 2014. december 31-ig megállapították, akkor az ügyfél a korábbi szabályoknak megfelelően 1 év időtartamra jogosult a támogatásra,
- ha a jegyző 2015. január 1. napját követően döntött a támogatásra való jogosultságról, akkor a támogatás csak 2015. február 28-áig jár – 2015.március 1. naptól települési lakásfenntartási támogatás igényelhető - a Polgármester dönt a jogosultságról.
Települési gondozási támogatás:
2015. február 28-ig a méltányossági ápolási díj a társadalombiztosítási jogszabályok alapján egészségügyi szolgáltatásra jogosít, illetve szolgálati időnek minősül. Annak érdekében, hogy a 2015. március 1-jén hatályba lépő változások ne jelentsenek méltánytalan hátrányt az ellátotti kör számára, a Kormány lehetővé teszi, hogy a Települési támogatás keretében nyújtott települési gondozási támogatás is szolgálati időnek minősüljön és egészségbiztosítási szolgáltatásra való jogosultságot biztosítson. Ez a folyamatosság csak azokon a településeken biztosítható, ahol a Képviselő testület forrást biztosít ahhoz, hogy az ápolást végző személyek havi 23.600,-Ft-ot kapjanak gondozási támogatásként és az Önkormányzat vállalja a havi 27 % egészségbiztosítási járulék kifizetését minden jogosult esetében.
A Képviselő testület annak ellenére is vállalta a szükséges forrás biztosítását, hogy csak az egészségbiztosítási járulékok kifizetése 3.5 millió forint többletkiadást jelent. A települési gondozási támogatásra való jogosultságról - a méltányossági ápolási díjhoz hasonlóan - 2015.03.01 -től a Városüzemeltetési Szociális és Egészségügyi Bizottság dönt.
Rendkívüli települési támogatás:
A képviselő testülettől átruházott hatáskörben a Polgármester döntése alapján - a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére - nyújtott támogatás.
Rendszeres gyógyszertámogatás:
A 2015. március 1-jét megelőzően megállapított ellátásra és a 2015. február 28-án folyamatban lévő ügyekben a 2015. február 28 – án hatályos szabályokat kell alkalmazni (ezekben az esetekben a méltányossági közgyógyellátásra való jogosultságot egy évre kell megállapítani).
2015. március 1-jét követően a háziorvosok és gyógyszerészek által kiadott igazolás és az önkormányzati rendeletben szabályozott egyéb feltételek fennállása esetén a Polgármester dönt a jogosultságról és rendszeres gyógyszertámogatást állapít meg a havi gyógyszerkiadások költségének enyhítése érdekében.
Köztemetés:
A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat képviselő-testülete, városunkban átruházott hatáskörben a Polgármester – a halálesetről való tudomásszerzést követő huszonegy napon belül gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, az összes jogosultsági feltétel fennállása esetén.
Hátralékkezelési szolgáltatás:
A Képviselő-testülettől átruházott hatáskörben a Polgármester – lakhatást segítő ellátásként – a szociálisan rászorult személyek részére hátralékkezelési szolgáltatást nyújt. A Polgármester hátralékkezelési szolgáltatásban részesítheti azt a személyt, akinek, vagy vele együtt lakó hozzátartozójának:
- a hátraléka meghaladja az ötvenezer forintot, és akinek a fennálló tartozása legalább hat havi;
- a közüzemi díjtartozás miatt a szolgáltatást kikapcsolták,
- a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az önkormányzat rendeletében meghatározott összeghatárt;
- aki esetében az általa lakott lakás nagysága - a lakásminőségtől függetlenül -a 100 m2 -t nem haladja meg, feltéve, hogy vállalja a hátralék és az önkormányzat által megállapított hátralékcsökkentési támogatás különbözetének megfizetését, továbbá a hátralékkezelési tanácsadáson való részvételt.
Szociális tűzifa támogatás:
Képviselő-testülettől átruházott hatáskörben, a Városüzemeltetési Szociális és Egészségügyi Bizottság a költségvetésben rendelkezésre álló keret mértékéig, minden évben a rászoruló személyeket, vissza nem térítendő természetbeni támogatásként szociális tűzifa segélyben részesíti.
A támogatás megállapítása iránti kérelmet minden év októberében, a Kistérségi Szociális Szolgálathoz kell benyújtani.
A kérelmek elbírálásáról a Városüzemeltetési Szociális és Egészségügyi bizottság dönt november hónapban. A tűzifa kiszállítására december hónapban kerül sor.
A Képviselő-testület ismét tanúbizonyságot tett arról, hogy
mennyire elkötelezett a helyi közösség szociális biztonságának erősítésében,
a szociális segélyek biztosításában.
Az új típusú települési támogatásokhoz 2015. március 1-jétől formanyomtatványokat a Kisvárdai Közös Önkormányzati Hivatal Lakosságszolgálati Osztályának munkatársai szolgáltatnak, akik továbbra is készségesen állnak a város lakóinak rendelkezésére.
Ügyfélszolgálat:
Hivatal - fsz. 2 szoba (Telefon:45/500741).
Telefon : 45/ 500703, 500705, 500708 .
email: kopaczagnes@kisvarda.hu
Leleszi Tibor
Polgármester