A Boldogságórákat Magyarországon 2014 szeptemberében indította el a Jobb Veled a Világ Alapítvány szervezésében Bagdi Bella, az alapítvány elnöke.
Azóta számtalan intézmény csatlakozott a programhoz, melynek célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem, hogy vezérfonalat adjon az intézményeknek, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint a testi-lelki egészségmegtartás tényezőinek tanulmányozására adjon lehetőséget.
„Arra törekszünk, hogy a Boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet. Gyermekeink így a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, majd boldogságra képes emberré válhatnak.” Prof. Dr. Bagdy Emőke, a Boldogságóra program fővédnöke.
Mi is fontosnak tartjuk az értelmi nevelésen túl a gyermekek lelki nevelését. Szeretnénk, hogy az általunk nevelt csemeték olyan viselkedési formákat tanuljanak, ami segítséget ad számukra a mindennapi életben. Hiszünk abban, hogy minden gyermeknek jár a boldogság. Egyre több problémás gyerekeket nevelünk és úgy gondoltuk,valamilyen technikával ki szeretnéd egészíteni módszertani palettánkat. Többet szeretnénk nekik nyújtani, hogy ha már nem a mi óvó szárnyaink alatt lesznek, akkor is könnyebb legyen nekik a felnőtté válás folyamata. Hiszünk abban, hogy a pozitív megerősítés kihat a gyermek önismeretének egészséges fejlődésére, teljesítményére és eredményeire, kapcsolataira.
A program, óvodai nevelési elveinkkel összecsengő szemléletére hívta fel a figyelmünket Borbély Ferencné óvodavezetőnk a 2017/18-as nevelési évünk elején. Ezt követően megvalósítandó kiemelt feladatként bekerült az éves feladattervünkbe a Boldogságprogramhoz való csatlakozás, illetve az ezzel járó „feladatok” megvalósítása. A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit. Az egyes témakörök sorrendben: Boldogságfokozó hála, Optimizmus gyakorlása, Kapcsolatok ápolása, Boldogító jócselekedetek, Célok kitűzése és elérése, Megküzdési stratégiák, Apró örömök élvezete, Megbocsátás, Testmozgás, Fenntartható boldogság.
Feladatunk minimum havi egy óra és egy feladat elvégzése a gyerekekkel, de érdemes ettől több időt szánni a témákra, hogy beépüljön a gyerekek szokásrendszerébe a boldogságfokozó technika. A feladatok játékos, vidám, kreatív formát öltenek, melyek a havi boldogságfokozó témát bontják ki, és gyakorlatban fejlesztik az optimista gondolkodást, tapasztalati tanulás útján. A feladatokat három különböző nehézségi szinten valósíthatjuk meg, mely fokozatot mi magunk választhatjuk ki a csoportunk fejlettségi szintjéhez igazítva. A hónap további részében, tetszőleges időszakokban kreatív feladatokra, dalok megtanulására, vidám szabadidős tevékenységek végzésére ösztönözhetjük a gyermekeket, az adott témában.
És hogy hogyan is néz ki ez a gyakorlatban?
Én magam is a pozitív pszichológia híve vagyok, ezért vettem örömmel kiemelt nevelési feladatunk megvalósítását, amit nem feladatként, hanem egy fantasztikus lehetőségként, csodaként élek meg a mindennapokban a „Katicáimmal”. Mivel 3-4-5 évesek fontosnak tartom a közösség formálását, a társas kapcsolatok alakítását és ennek megvalósításához minden lehetséges módszert felhasználok. Teszem ezt nem egyedül, hanem kolléganőimmel együtt.
Minden reggelt Bagdi Bella Napindító dalával kezdünk:
„Jó reggelt, jó reggelt, legyen csodás a napod,
Legyen benned szeretet, éld meg a boldogságot,
Mert ezek által, örömben lesz részed,
És a béke fénye körbe ölel téged.
Légy hű mindig magadhoz, lásd meg az igazságot,
legyenek mindig céljaid, valósítsd meg az álmod.”
Majd a dal éneklése, hallgatása közben, megsimogatjuk, megöleljük a mellettünk állókat, majd egy nagy közös ölelésben „összeforrva” fejezzük be a ráhangolódást és kezdjük el a mindennapi feladatainkat:
„Az óvodai nevelés feladata az óvodáskorú gyermek testi és lelki szükségleteinek kielégítése. Ezen belül:
- az egészséges életmód alakítása,
- az érzelmi, az erkölcsi és a közösség nevelés,
- az anyanyelvi-, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása.
Az egészséges életmód alakítása
Az egészséges életmódra nevelés, az egészséges életvitel igényének alakítása, a gyermek testi fejlődésének elősegítése ebben az életkorban kiemelt jelentőségű. Ezen belül az óvodai nevelés feladata:
- a gyermek gondozása, testi szükségleteinek, mozgásigényének kielégítése;
- a harmonikus, összerendezett mozgás fejlődésének elősegítése;
- a gyermeki testi képességek fejlődésének segítése;
- a gyermek egészségének védelme, edzése, óvása, megőrzése;
- az egészséges életmód, a testápolás, az étkezés, az öltözködés, a pihenés, a betegségmegelőzés és az egészségmegőrzés szokásainak alakítása;
- a gyermek fejlődéséhez és fejlesztéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet biztosítása;
- a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása,
- megfelelő szakemberek bevonásával - a szülővel, az óvodapedagógussal együttműködve - speciális gondozó, prevenciós és korrekciós testi, lelki nevelési feladatok ellátása./ 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról/
Ezek közé a feladatok közé csempésszük be a Boldogságórák játékait. A fent említett tematikát követve az elmúlt hónapokban a hála érzésének alakítását, az optimizmus gyakorlását és jelenleg a társas kapcsolatok ápolását.
Elsőre lehet, hogy kicsit távolinak tűnnek ezek a fogalmak, de kicsiny léptekben haladva, az óvodás korosztály számára megfogható érzésekben /pl .köszönet,öröm,barátság/ rendkívüli módon nyilvánulnak meg.
Hogyan is?
- Az öröm és a boldogság kapcsán beszélgettem a gyermekekkel. Az volt a kérdésem, hogy „ki minek örül” Kinek mi okoz örömet”. A kezdeti válaszok természetes gyermeki módon egy –egy kedvenc tárgyra utaltak /póni,autó,baba/ Majd eljutottunk odáig, hogy örülünk az esőnek, mert gondozza a növényeket, és ha esik, akkor van tócsa, amiben lehet tocsogni, ugrálni. Illetve oda, amikor egy 4 éves gyermek megfogalmazza, hogy” boldog vagyok, amikor anyukám megölel.”
A társas kapcsolatok ápolása témában barátságkarkötőt készítettünk. Öröm volt látni, hogy a karkötő elkészülte után, ki-kinek és hogyan adja át, arra is figyelve, hogy mindenkinek legyen. „Köszönöm a barátságod”
Sajnálom, hogy nem tudom átadni azokat a csodálatos érzéseket, melyeket nap mint nap megélünk a program kapcsán, de talán a képekből visszatükröződik.
Akik még nem kezdték el, azokat csak buzdítani tudom: „Tarts velünk, hiszen tudjuk a jövő kulcsa a boldog gyerekek kezében van”
„Ha az embert olyannak vesszük, mint amilyen, tulajdonképpen rosszabbá tesszük. De ha olyannak vesszük, mint amilyennek lennie kellene, akkor azzá tesszük őt, amivé lehetne.” /Johann Wolfgang von Goethe/
Szeretettel: Pálinkásné Garasos Melinda
óvodavezető helyettes
differenciáló-fejlesztő óvodapedagógus