A Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, a Rétköz egyik legkedveltebb középiskolája lett az utóbbi évtizedekben.
A környékbeli-, de a távolabbi kistérségek, falvak általános iskolásai számára is szimpatikussá vált az itt folyó sokszínű képzés, a választási lehetőségek változatossága. A jó képességű tanulók, eredményesen szerepeltek az iskolai munka során, de a helyi-, megyei-, regionális- országos- és nemzetközi versenyeken is. Az emelt szintű matematikaoktatás is hozta az elvárható szintet, az említett területeken győzelmek, dobogós helyezések, emlékezetes szereplések sora mutatja mindezt. A Bessenyei immár olyan hírnévre tett szert, melyet érdeklődéssel szemlélnek, és elismeréssel említenek sokan.
Hogy a nevelő-oktató munka egyre színvonalasabb eredményességgel járhasson, az iskolai munkának több alappillérre kell támaszkodnia a matematika-fizika munkaközösségen belül is. A tanórai munka, annak tervezése, igazodjon az érettségi elvárásokhoz, megfeleljen az egyedi tanulói igényeknek. Az alkalmazott pedagógiai módszerek a személyiségfejlesztésnek azt az irányát szabják meg, hogy a diák legjobb képességei szerint tanulhasson, olyan eredményeket érhessen el, melyre tehetsége feljogosítja. Mindezek szolgálatában állnak az egyeztetett-, évről-évre finomított órai tervek, a személyes portfóliók, az új módszerek. Nyilvánvalóan nem csak a matematika tanárok érdeme, de az „emelt matekos”osztályok félévenkénti átlagai, a 4,5 felett járnak.
Az érettségi vizsgára történő felkészítés új lehetőségeket nyújt. Fontos a hátránykompenzálás az iskolában, de ez mégsem a matematika tagozatos osztályok sajátja. Akik segítséget igényelnek, a 11. és 12. évfolyamon, közép- vagy emeltszintű előkészítő tanfolyamokon vehetnek részt, igény szerinti akár több csoportban.
A megemelt szintű érettségi felkészítés évről-évre jobb eredményeket indukál. A középszinten érettségiző „matekosok” többsége, a legjobb két érdemjegy birtokosa lesz, az emelt szinten érettségiző csoport átlageredménye pedig 80-90 százalék között mozog. Mindezek egyenes következménye, hogy a rétközi kis falvakban, a kisvárosokban általános iskolát végzett tanulóink, remek lehetőséget kapnak a továbbtanulásra. Túlnyomó többségük olyan egyetemekre nyer felvételt, melyekre országosan nehéz a bekerülés, magas pontszámot kell elérni. Az „emelt matekosok” is ezt az utat járják, a választott szakirányban haladás pedig könnyebb számukra, hiszen a Bessenyeiben elsajátított tudás megkönnyíti az egyetemen való tanulmányi munkájukat.
Hogy az emeltszintű matematikaképzésre járó diákok tehetségüknek megfelelően haladjanak, elérjék a tőlük elvárt szintet, az iskolai tehetséggondozó program kimunkált elemeit kell megfelelő szinten alkalmazni. A matematikában tehetséges diákok azonosítása már jó gyakorlat, a tehetséggondozó- és versenyfelkészítő csoportokban való részvétel lehetősége a gimnáziumi tanulmányok egész időtartama alatt rendelkezésre áll.
Az említett csoportokban folytatott munka, gyümölcsöző eredményeket hozhat. Az eddigi eredmények sem voltak szerények, de az utóbbi 2-3 év még ezeket is túlszárnyalja. Növekszik a versenyeken eredményesen szereplők száma, az eredmények egyre magasabb szintűek. Több új versenyen is országos döntő a munka jutalma. Lehetetlen az előző évek eredményeinek felsorolása, álljon itt „csak” a 2016-2017-es tanév eddigi eredménylistája. Előrebocsátva, a tanév vége közeledik, de a versenyidőszak még javában tart. Hátra van még az OKTV és az Arany Dániel Matematikaverseny, valamint a Zrínyi Ilona Matematikaverseny országos döntője, közeledik a Kenguru és a Bereznai verseny.
A hagyományos versenyek közül kiemelkedik a matematika OKTV (Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny). A háromfordulós verseny második fordulójába, országosan legfeljebb 300 diák kerülhet be a 11-12. évfolyamról. Az előző években ezt az eredményt 1-2 matek tagozatra járó diák érte el, ebben a tanévben ez megduplázódott. Második fordulós dolgozatot írhatott Batta Gergő Péter (11. osztályos), Kovács Kornélia, Hajba Károly és Petró Zsolt (12. osztályosok). Az OKTV megfelelőjének számít az Arany Dániel Matematikaverseny, a 9-10. évfolyamon. A verseny második fordulójában 13 besis diák szerepelt: Barabás Martin, Dancs Balázs, Erdős Lilla, Hanics Mihály, Keresztes Réka, Kovács Ádám, Maklári Dániel, Németh Andrea Dóra, Orosz Mihály, Sándor Zsófia, Szabó Mercédesz, Szabó Panna Flóra, Tari Anna. Hogy ki jutott az országos döntőbe, az még talány, az eddigi eredmények túlszárnyalása várható. Az elmúlt két év 2-2 döntős szereplőjének érdemeit növeli, hogy legfeljebb 30-50 diákot hívnak be kategóriánként.
Az emeltszintű matematikaképzésre járók nem csak egyénileg, csapatversenyekben is helyt állnak. Akár más képzési formákra járókkal közösen. Ennek egyik szép példája ebben a tanévben a Dürer Verseny, ahol matematikából több csapat is kitett magáért. Régiós verseny ez a komoly megmérettetés, az Észak-Alföld régió keretében indult a 9-10. osztályosok Tematikus matematikusok csapata (Németh Andrea Dóra, Hanics Mihály, Maklári Dániel). A régiós első helyezésük után az országos döntőben szerepelhettek, ahol a cseppet sem lebecsülendő 14. hely lett az övék. Hogy milyen iskolákat előztek meg, a verseny honlapján nyomon követhető. Ugyanezen a versenyen a 11-12. osztályosok mezőnyében, az Előretörtek csapat (Hosszú Gréta, Batta Gergő Péter, Dienes Dániel) régiós 2. helyet szerzett, hajszállal maradt le a döntőről. Az Észbontók csapata (Baráth Ákos, Bezzegh Ildikó Eszter, Lipécz Ákos András) is dicsőségesen szerepelt, 4. helyezésük is kimagasló eredmény.
A Bolyai Matematika Csapatverseny is felkerült a Bessenyei Gimnázium legeredményesebb megmérettetései közé. Versenyzőinket (döntő többségben emeltszintű matematika képzésű osztályokba járnak) cseppet sem zavarta, hogy a Hunnia körzetben szerepeltek (Budapest kivételével az ország Dunától keletre eső része a Szentendrei szigettel együtt, illetve Erdély), mindegyik évfolyamon említésre méltó a helyezésük (tekintettel a körzet hatalmas voltára is). Az emeltszintű gimnáziumi kategóriában a kilencedikesek Jónás Brádthörsz csapata (Dancs Balázs, Maklári Dániel, Orosz Mihály, Székely Gábor) 4. helyezést szerzett. A tízedik évfolyamon a Gyök-érkezelés együttese (Németh Andrea Dóra, Hanics Mihály, Suba Hunor, Marlók Ádám) megnyerte a körzet versenyét, jogot szerezve az országos döntőre. A közelmúltban rendezett döntőben az igen előkelő 5. helyezés az övék, ami az eddigi legjobbak közé tartozik. Tizenegyedik évfolyamon a Bessenyeit képviselte az Előretörtek csapata (Hosszú Gréta, Smajda Gréta, Batta Gergő Péter, Dienes Dániel) 5. helyezést elérve. Tizenkettedik évfolyamon is hasonlóan jó az eredményesség, hiszen a Mo(pontoslyé)lepke csapat (Petró Zsolt, Kátai József, Lipécz Ákos András) az 5. helyezett, a Kektusz (Koi Milán, Pollák Csaba, Suba Botond, Vágner Martin) együttes a 10. helyen végzett.
Külön fejezetet érdemel a Zrínyi Ilona Matematikaversenyen szerepelt iskolai csapat, hiszen az eddigi legjobb eredményeket hozták haza a nemrég lezajlott vásárosnaményi eredményhirdetésről. Sokan megérdemelnék az említést, de a nagyszámú jelentkező közül talán a megyei első 25 helyezett között végző Bessenyeibe járó diákokat emeljük ki. Egyrészt mert a listák évfolyamonkénti első három versenyzőjének eredménye a csapatverseny végeredményét határozza meg, másrészt látható az is, a megye első 25 helyezettje közé kerülés, hány Bessenyeibe járó diákot érint:
A kilencedik évfolyamon 1. Dancs Balázs, 9. Orosz Mihály, 14. Szabó Panna Flóra, 17. Barabás Martin, 24. Tari Anna Zsófia, a csapatversenyben (Dancs Balázs, Orosz Mihály, Szabó Panna Flóra), a megyei 2. helyet szerezték meg.
Tízedik évfolyamon 1. Hanics Mihály, 6. Németh Andrea Dóra, 8. Hasulyó József, 11. Nagy Tünde, 12. Dolhai Gréta, 17. Újvári Péter, 22. Suba Hunor, 25. Marlók Ádám. A csapatverseny (Hanics Mihály, Németh Andrea Dóra, Hasulyó József) első helyezése a Bessenyei Gimnáziumé.
A tizenegyedik évfolyam eredményei 2. Batta Gergő Péter, 6. Dankó Bence, 10. Varga József, 15. Dienes Dániel, 19, Sitku Csaba, 22. Hosszú Gréta. Megnyerték a csapatversenyt (Batta Gergő Péter, Dankó Bence, Varga József).
A tizenkettedik osztályosok között 1. Petró Zsolt 6. Pollák Csaba, 12. Lipécz Ákos András, 13. Bezzegh Ildikó, 14. Szalmás Bálint Kristóf, 15. Ésik Bálint, 16. Molnár Bence, 17. Kátai József, 19. Hajdu Letícia, 21. Kovács Kornélia, 22. Vágner Martin, 24. Kapdos János. A (Petró Zsolt, Pollák Csaba, Lipécz Ákos András) csapat megyei 2. helyezett lett.
Dancs Balázs és Hanics Mihály jogot szerzett az országos döntőben való szereplésre. A legnagyobb meglepetés az eredményhirdetés végén várta a Bessenyei György Gimnázium csapatát, hiszen az Észak-Alföld régió (Hajdú-Bihar megye, Jász-Nagykun-Szolnok megye, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) összesített eredményei következtek. A 4 osztályos gimnáziumi kategóriában, az eredmények alapján a régió legjobb eredményű iskolája a Bessenyei lett, így egy évig őrizhetik emelt matekosaink ezt az ereklyét.
A negyedik pillére az eredményességnek, tulajdonképpen már következmény. Az emeltszintű matematikaképzésre járó diákok, olyan ismeretekre tesznek szert, olyan képességeik fejlődnek magasabb szintre, melyeket kamatoztatni lehet. A problémamegoldó gondolkodás fejlettsége, a problémák analizálásának képessége, a megoldások legoptimálisabb módszerének megtalálása, a precíz, pontos végrehajtás a matematikában elengedhetetlen és fontos, ugyanakkor hatása van a többi tantárgyra is. Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy az „emelt matekosok” egyre bővülő csoportja, kimagasló eredményeket ér el informatikából is, az országos és nemzetközi versenyek eredményei kimagaslóak (Estók Ágnes, Dancs Balázs, Soltész Anna, Hanics Mihály). Ugyanígy színvonalas szereplésük más természettudományos területeken. Kémiából (Keresztes Réka, Németh Andrea Dóra, Koncz Anna) és fizikából (Dancs Balázs, Maklári Dániel) egyre jobb a teljesítmény. Mindezek nyomon követhetők a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium hivatalos oldalán (facebook), de a versenyek internetes oldalain is.
A gimnáziumi élet teljességéhez, sokszínűségéhez az is hozzátartozik, hogy ha idő, akarat és elszántság van, a matematikában jeleskedők mással is eredményesen foglalkozhatnak, távolabbra tekinthetnek. Több jó sakkozó van a matekosok között, többen a robotikával foglalkoznak, de az atlétika, a torna (Mudri Lucia, Révész Hanna, Pásztor Gabriella, Kovács Kornélia, Balogh Dávid, Erdős Tamás, Nyisztor Belián, Maklári Dániel), úszás (Kovács Kornélia, Kovács Marcell) és a versenytánc sem áll távol tőlük. Felkerült az iskola eredményes tevékenységei köré néhány olyan terület is, melyekben matekos diákjaink felkészítését külsős szakemberek végzik. Ilyen a karate (Berencsi Csaba EB válogatott), a lovaglás (Lakatos Gréta), a gyorskorcsolya (Székely Gábor).
Furcsa mód, a máshol dolgozó edzők miatt, ide tartozik a labdarúgás is (Barabás Martin, Ari Attila, Petró Zsolt, Pollák Csaba). A kisvárdai kézilabdacsapat néhány játékosa is matekos osztályba jár (Kapdos János, Lipécz Ákos András, Nyisztor Belián, Matus Attila). A gyors helyzetfelismerés, a pontosság és tudatosság jó szolgálatokat nyújt a pályán is, sokoldalúvá fejlesztheti azokat a diákokat, akik éreznek erre hajlandóságot.
A tudományok tudományának magas szintű művelése mellett, külön dicsérendő, az emeltszintű matekképzésre járó diákok humán tárgyakkal összefüggő remek teljesítménye (Bencsik Panna, Koncz Anna, Kópé Boglárka, Szabados Attila). Az igen színvonalas produkciókat bemutató iskolai énekkar is, számos matekos diákkal működik.
A Bessenyei György Gimnáziumban folyó emeltszintű matematikaképzésre tehát bátran jelentkezhetnek azok is, akiknek a matek mellett magas szintű informatikai ismeretekre vágynak, valamely természettudományi tárggyal is kacérkodnak, sporttevékenységgel együtt képzelik el gimnáziumi éveiket. A komoly munka eredménye sikeres érettségihez, szép versenyszereplésekhez vezethet.
Letagadhatatlan, nagyon fontos a szülők és diákok szerepe, hogy az iskolai munka zökkenőmentesen folyhasson. A sikerességhez nélkülözhetetlen egy elhivatott, szakmáját színvonalasan végző tanári gárda. A matematikai eredményesség mögött ott áll a matematika-fizika munkaközösség. A nevelés-oktatás mellett, foglalkoznak más tevékenységekkel is. Nem lepődjenek meg például, ha videó-felvételeikkel találkoznak, ha a versenyportálokon a nevüket olvassák, de sikerrel kereshetnek a Zrínyi verseny, vagy a Nemzetközi Matematikaverseny feladat-összeállítói között is.
Tóth Sándor
pedagógus