A Varázsvár 2015-ben nyitotta meg „varázslatos kapuit”, azóta szünet nélkül „üzemel”. A Varázsvár indulását az Operabálba való meghívás jelentette, ahol a csapat a közös munka jóvoltából kovácsolódott össze. Kezdetben a Varázsvár egy szakkörnevet jelölt, mára azonban a természettudományok műhelye.
A műhely alapító tagjai: Tóth-Gál Zsuzsanna Napsugár, dr. Jámbrik Katalin és dr. Koncz Gábor. A trió mélyreható jártassággal, szaktudással felvértezve szinte szüntelenül demonstrálja a természettudomány szépségét kicsiknek és nagyoknak egyaránt.
A Varázsvár mindenkit vár, az óvódásoktól az egyetemi hallgatókig. A célközönség főképpen a gyerekek, hiszen ők a „legnyitottabbak a világra”, de a természettudományok megszerettetése is célként szolgál. Egy foglalkozás kilencven perces, amely átlagosan 10-12 kísérletet tartalmaz. Ez soknak tűnhet, de a foglalkozások interaktivitása miatt az időt gyakorlatilag nem is érzékelik a gyerekek. A foglalkozás alkalmával elvégzett kísérletek minden korosztály számára magyarázható. A kicsi gyerekek a színes pillangókban a szivárvány színeit, a nagyobbak a kapilláris, a kromatográfia jelenséget vélik felfedezni. A műhely három pedagógusa az élmény alapú oktatást részesíti előnyben. Úgy vélik, hogy a lexikális ismeretek mellett fontos gyakorlatban is alkalmazni a megszerzett tudást. Ezért színesítik óráikat kísérletek tárházával vagy éppen a sertés különböző szerveinek boncolásával.
A Varázsvár műhely „üzemeltetését” a Besi jelenlegi lelkes tanulói, munkatársa segítik. Név szerint: Borkó Anna, Göncz Blanka, Tutkovics Ágnes, Al-Hamati Ahmed, György Máté, Hosszú Zsolt, Kalmár Ádám, Nagy Gergő, Kovács Blanka Johanna, Orosz László, Soltész Andor 10. e osztályos tanulók; Kiss Bettina, Mezei Boglárka, Filipcsuk Péter, Juhász Tibor 11. a osztályos tanulók; Nagy Lilla, Dobrai István 12. c osztályos tanulók; Tamás István 12. g osztályos tanuló; Varga Kitti laboráns. Ők önkéntesként vannak jelen és a természettudományok hódolói.
Szerintük:
„Kifejezetten jó hatással van rájuk, ha egy kicsit játékosabb módon már kisebb korban megismerkedhetnek picit a tudománnyal.” (T.Á.)
„Mintha én is kisgyerek lettem volna ugyanúgy tapsoltam, izgultam, amikor a kísérleteket végrehajtották. Nem az első alkalommal láttam ilyen kísérleteket, de ugyanazt az érzést éreztem, mint ha ez lenne az első alkalom.” (M.Gy.)
„Felemelő érzés látni a sok vidám arcot, a kíváncsi gyerekeket. Épphogy vége egy kísérletnek már izgulva várják a következőt, és sokszor látok csalódást az arcokon, mikor a végén megtudják, hogy – sajnos - vége a mesének, egyben a kísérleteknek is.” (F.P.)
„Úgy érzem, van hatása a jövőmre, mert ahányszor csinálom, mindig rájövök, hogy mennyire is szeretem ezt csinálni, és ez mindig erősödik, illetve tudom, hogy a jövőben is ezekkel szeretnék foglalkozni.” (H.Zs.)
„Én személy szerint kémiával és biológiával fogok tovább tanulni, tehát számomra nagyon fontos hogy bármilyen módon fejlesszem a tudásomat és egy-egy kísérlet, amit látunk ráadásul érettségin is előfordulhat… sosem tudhat eleget az ember.” (D.I.)
„A Varázsvár kísérleti délutánjai során nem is egy ilyen gyerkőc jön velünk szembe. Szerintem nincs annál jobb, ha valaki úgy jön oda az asztalunkhoz, hogy „nálatok mi szépet lehet látni/csinálni?”. Ezek a gyerekek nagyon sok mindent tanulnak a kísérletekből. Ahhoz, hogy egy-egy feladatot megoldjanak nagyon sok türelem, koncentráció szükséges. Ezenkívül a biológia és kémia rejtelmeibe is betekinthetnek a kicsik.” (N.L.)
„Szerintem nagyon fontos, hogy a kísérleteket mi is végezzük, ne csak lássuk, mert több tapasztalatunk lesz ezáltal. A jövőnket segíteni fogja hisz nem az egyetemen kell szembesülni azzal, hogy a különböző kísérleteket saját magunk kell, hogy elvégezzük.” (K.Á.)
„Segítőkészebbé tesz minket, magunk mutathatunk új dolgokat más embereknek és ez későbbiekben egy előadásnál hasznos lehet.” (N.G.)
„Nagyon jó alkalom arra, hogy gyerekekkel es felnőttekkel beszélgessünk vagy, amiben tudunk segítsünk nekik.” (K.B.)
A Varázsvár számos megmérettetésen túl van és mindenhol helytáll. Folyton érkeznek újabb és újabb meghívások, de egy nemzetközi megmérettetés is vár rá idén nyáron. A Science on Stage versenyén „Tudomány a legfiatalabbaknak” kategóriájában 30 ország pedagógusaival fog „szembenézni”.
Paál Zoltán 12.g
fotók: Besi Média