Számtalan alkalommal kérdezik tőlem szülők, tanítványok: miért kell matematikát tanulni, tanítani. Hiszen a felnőtt kort elért emberektől gyakran halljuk, nem értenek a matematikához, már semmit sem tudnak az elemi számolási műveleteken túl, de nincs is ennél többre szükségük. Elég lett volna annak idején a százalékszámításig eljutni, jól boldogulnak az akciós vásárlások világában, sőt az autójuk fogyasztásának kiszámítása is megy.
Ezt cáfolom, hisz régóta tudja mindenki, hogy ha valaki jó fizikus vagy mérnök akar lenni, akkor jó matematikusnak kell lennie. De aki a biológia vagy a gazdaság területén jól akar dolgozni, nem kerülheti meg a matematikai gondolkodásmódot. A matematika áthatja a szociológiát, az orvostudományt, nyelvészetet, zenét, s még a történelemtudományba is behatol. A matematika az életünk fontos és kikerülhetetlen része.
A matematika iskolai oktatásának hármas célja van. Mindenekelőtt fontos, hogy a tanulók megismerkedjenek ennek a gondolati építménynek – számunkra is érthető, kezelhető és egyre bővíthető – részével, mert a matematikatudás valóban hasznos.
Lényegesebb azonban az, hogy a matematika oktatása fegyelmezett gondolkodást nevel, sokkal inkább, mint más tudományok.
A harmadik dolog, amiért matematikát tanítani kell, az, hogy a matematika szép. A tanítványoknak nagy szükségük van arra, hogy megtapasztalják: az igaz gondolat szép.
A 2016/17. tanévtől a Vári Emil Általános Iskola a kor elvárásainak megfelelve, modern, digitális alapú, IKT központú matematikai tehetséggondozó programot indított Manó-Matek néven, az első évfolyamon. A szülők felismerve ennek az oktatási formának előnyeit, olyan magas létszámban kérték gyermekük felvételét a programba, hogy két csoportban 34 tanulóval foglalkozok heti egy-egy alkalommal az informatika laborban, kizárólag digitalizált módszerekkel.
A digitális tananyag a NAT elvárásainak megfelelő, interaktív. Használatával aktív résztvevővé és felfedezővé válhat a kisdiák. Nemcsak láthatja, hanem változtathatja kedve szerint a feladatokat, készíthet egyedi feladatmegoldásokat és felfedezhet egyedi összefüggéseket. Teheti mindezt életkorának megfelelő, játékos tanulási környezetben, ahol kielégítheti kíváncsiságát és kiélheti kreativitását.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy:
- A diákok jobban tanulnak az új, modern, a kor szellemének megfelelő oktatási környezetben.
- A tanulás kevesebb idő alatt hoz jobb eredményt.
- A diákok nagyobb kedvvel dolgoznak.
- A számítógéphez való viszony pozitívan változik azt megtapasztalva, hogy tanulási segédeszközként használják.
A kezdeményezés hosszú távú célja, hogy a résztvevő kisdiákok megszeressék a matematikát, motiváltabbak legyenek a tárgy tanulása során. Megalapozzák az eredményes továbbtanulásukat, ezáltal sikeres felnőttekké váljanak.
Bogárné Sztoborán Edit