Iskolánk immár harmadik alkalommal szervezhette meg a Határtalanul program keretében határon túli magyar lakta területekre történő kirándulását.
72 hetedik évfolyamon tanuló diák és 8 pedagógus három napos élményekkel és programokkal dús tanulmányi úton vehetett részt Erdélyben. „Ha választanom kellene, mi volt az erdélyi kirándulásunk legjobb része, valószínűleg nem tudnék választani. Minden olyan szép volt.” Ez a mondat több diák szájából elhangzott Magyarországra visszatérve.
A tanulmányi kirándulás folyamán olyan természeti kincseket és nagy irodalmi, történelmi jelentőséggel bíró épületeket, illetve településeket látogattak meg a diákok, mint Nagykároly, Érdmindszent, Kolozsvár, Gyulafehérvár, Tordai-hasadék, sóbánya, Torockó „székelykő”, Torockószentgyörgy. Az utazás célja az volt, hogy a tanulók lássák és tapasztalják, hogy határainkon túl is élnek a magyarokkal azonos ajkú s azonos gondolkodású emberek, akikkel egy közös nemzetet alkotunk. Diákok betekintést nyerhettek az Ő életükbe, szokásaikba, illetve láthatták azon természeti kincseket, amelyek valaha a „nagy” Magyarországhoz tartoztak.
Erdély egy gyönyörű hely. Nagyon sok természeti csoda található itt. A mondás szerint:” Torockón kétszer kel fel a nap” Ez azzal bizonyítható, hogy a település mellett elhelyezkedő Székely-kő magasabb csúcsa olyan nagy, hogy amikor felkel a nap keleten, akkor egyszer eltűnik a hegy mögött, majd pár perc múlva újra felbukkan. Ez a látvány fogadott bennünket a faluhoz érve.
Utunk egyik fő pedagógiai célja a humanizmusra nevelés, ezzel a szándékkal szervezett iskolánk adománygyűjtést a Kis Szent Teréz Gyermekotthon lakói számára. A diákok már nagyon várták, hogy az adományokat átadhassák, és megismerkedhessenek a gyermekotthon lakóival. Az itt átélt élmények nagy hatást gyakoroltak fiataljainkra. „A kirándulás valamit megváltoztatott bennem. Máshogy viszonyulok a problémáimhoz és nemzetemhez. Becsüljük meg, amink van, amit adott az élet. Örüljünk annak, hogy szüleink fel tudnak minket nevelni. Sokszor vannak problémáink, amik lehet, hogy nekünk jelentenek valamit, de valójában jelentéktelenek. Ezt tapasztaltam meg a gyermekotthonban.”- nyilatkozta egy lány diákunk.
A határhoz lépve mindenki fejében ott forgott a haza fogalma. De mit is jelent ez egy területétől megfosztott magyarnak?! Úgy gondolom, hogy iskolánk tanulói szívükkel érezhették és tapasztalhatták azt, hogy a határainkon túl sem felejtettek el minket, és érezték azt, hogy MI EGY VÉRBŐL VALÓK VAGYUNK!
Vári Emil Általános Iskola