A kisvárdai Somogyi Rezső Általános Iskola a Polgár Judit által kidolgozott Sakkpalota Program Referencia Iskolái közé tartozik. A Nemzeti Alaptantervben, az általános iskolák alsó tagozatában, 2013-tól választható tantárgyként szerepel a „Sakk a képességfejlesztésért”. Lényege, hogy a sakk alapszabályait és eszközrendszerét használva épül be a normál tanterv alaptantárgyaiba, előmozdítva ezzel azok készségszintű elsajátítását.
A sakk eredetileg tanítási, gondolkodásfejlesztési eszköz volt, de az évszázadok során a célja eltolódott és inkább, mint játék, sport jelent meg. Polgár Judit visszahelyezi a sakkot eredeti funkciójába, és taneszközként a tananyag átadását könnyíti meg a gondolkodásfejlesztés által. A sakk szabályainak tanulása közben a gyermek emlékezőtehetsége fejlődik, bővül a szókincse, megkülönbözteti a bábukat, nevet rendel melléjük, megismeri tulajdonságaikat: melyik hogyan lép, hogyan üt, mennyi az értéke. A tanuló megtanul síkban tájékozódni. A játékok tanításánál a fő szempont a képességfejlesztésen van. Általuk fejlődik a gondolkodás, emlékezet, figyelem, téri tájékozódás, memória. A gyerekek nagyon élvezik az órákat. Érdeklődőek, motiváltak. Mindenkinek van kedvenc bábuja. Egy - egy foglalkozás vagy játék végén elköszönnek "tőlük" és jókívánságot fogalmaznak meg.
A sakk szabályrendszerének elsajátításával párhuzamosan a feladatok beépíthetők a normál tanterv alaptantárgyaiba (matematika, magyar), előmozdítva ezzel azok készségszintű elsajátítását. Minden feladat elvégzése elemző gondolkodásra készteti a gyereket.
„A sakk tulajdonképpen egy gondolkodásfejlesztő eszköz, egy út a tudomány átadásához. A módszer zsenialitása abban áll, hogy egyszerre alkalmas tehetséggondozásra és a lemaradás csökkentésére. A tantárgyi ismereteket adja át egy rendszeren keresztül. A sakk fejleszti a logikai-elemző gondolkodást, megértést, problémamegoldást, ugyanakkor komoly személyiségfejlesztő hatása van, segít feldolgozni a sikert és a kudarcot.”/ Gyarmathy Éva/
2 évvel ezelőtt, kísérleti jelleggel a bázis iskolában 1. és 2. évfolyam végén kontroll csoportos mérést végeztek, amely nagyon jó eredménnyel zárult. Mind a két évfolyamon szignifikánsan jobb eredményt értek el a programban résztvevők a kontrollcsoportnál.
Térségünkben ez az egyedülálló matematikai kompetencia mérés kizárólag a Somogyi Rezső Általános Iskolában működik. A bemeneti diagnózist az 1. osztályos tanulókkal szeptemberben DIFER teszttel mértük, hogy információt kapjunk a tanulók alapkészségeinek az induló potenciáljáról. A tanév végi mérés elvégzése – már iskolánk kontrollcsoportjával együtt- párban történt, egy úgynevezett kétmintás t-próbával, ami a két független minta összehasonlítására szolgál. A kétmintás t-próba egy legalább intervallumváltozó átlagát hasonlítja össze két egymástól független csoportban.
Ezt a matematikai kompetenciamérést az országban mindössze 12 válogatott intézményben végezték el. A fejlődést mi sem bizonyítja jobban, minthogy a szeptemberi bemeneti méréskor iskolánk a 12. helyről indult, a májusi mérés után viszont már az előkelő 5. helyre rangsorolták. Ez az óriási fejlődés méltó elismerése munkánknak, annak, hogy nagyon jó úton járunk.
Az elemzés nemcsak csoportos, hanem a tanulók egyéni, részletes fejlesztési profilját és jellemzőit is tartalmazza. Jelenleg is készül minden tanulóra egyéni profil az esetleges 2. évben szükséges külön fejlesztéshez. Ez részletesen, tanulónként megjelenik az iskolai elemzésben, amibe betekintést nyerhetnek az érdeklődők, hiszen a teljes mérési eredmény megtalálható iskolánk honlapján: http://www.somogyi-kisvarda.sulinet.hu/
Összességében elmondható, hogy a Sakkpalota programmal tanuló gyerekek matematikai kompetenciái kiemelkedően jobbak, az azonos alapkészség fejlettséggel induló tanulókhoz viszonyítva, ami a módszer hatékonyságát bizonyítja.
A Somogyi Rezső Általános Iskola vezetése és tantestülete büszke arra, hogy beléphetett az egyedülálló Sakkpalota Programba és az eddigi jó módszerüket ezzel is gazdagíthatják, így sokoldalúan és személyre szabottan fejleszthetik az iskola tanulóit.
Somogyi Rezső Általános Iskola Alsós Munkaközössége