Sikeresen pályázott Kisvárda Város Önkormányzata az Új Széchenyi Terv Megújulás Operatív Program támogatási rendszeréhez benyújtott „A modern természettudományos szemléltetés feltételeinek megteremtése Kisvárdán a Dr. Béres József Laboratórium korszerűsítésével, működtetésével” című, TÁMOP-3.1.3-11/2-2012-0036 jelű pályázaton, melynek során 337 865 913 Forint összegű, vissza nem térítendő támogatást kapott.
A záró eseményen a rendezvény moderátora, Bíró Gábor igazgató köszöntője után beszédet mondott Leleszi Tibor, Kisvárda város polgármestere. A projekt infrastrukturális hátterét Tóth-Gál Zsuzsanna laborvezető, a pályázat gyakorlati megvalósulását Nyakóné Kántor Mária mutatta be.
Revákné dr. Markóczi Ibolya, a Debreceni Egyetem Biológiai Intézetének docense Problémamegoldás és metakogníció a tanítási folyamatban címmel tartott előadást. Hogyan tudják hasznosítani a kutató diákos múltjukat, a gimnáziumi éveikben a nemzetközi és országos versenyeken szerzett tapasztalataikat, tudhattuk meg Kovács Dominika és Palcsik Balázs (Debreceni Egyetem) orvostanhallgatók előadásából.
Szintén kutatásain és versenytapasztalatain keresztül mutatta be Kertész Alexandra, 13.a osztályos tanuló hogy „Miért jó kutató diáknak és besis tanulónak lenni”? A természettudományos „kapcsolat” az általános iskola és középiskola között címmel hallhattuk A. Tóth Lászlót, a kisvárdai Vári Emil Társulási Általános Iskola igazgatójának élvezetes előadását.
Üde színfoltot jelentett a programban az általános iskolás tanulók élménybeszámolója: Dolhai Gréta, Kópé Boglárka és Németh Dóra a Vári Emil Társulási Általános Iskola, valamint Soltész Virág, Virga Zsófia a Somogyi Rezső Általános Iskola tanulói tartottak beszámolót. Záróbeszédet mondott Bíró Gábor igazgató.
Részletek Tóth-Gál Zsuzsanna és Nyakóné Kántor Mária előadásából:
2014 márciusában adták át a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumban az Öveges Program keretében megvalósult, dr. Béres József Laboratóriumot. A legmodernebb elvárásoknak megfelelő technikával felszerelt laboratórium lehetővé teszi diákjaink gyakorlatorientált képzését.
Az utóbbi időben egyre inkább teret hódít a kutatómódszer, a projekt, a kísérleti úton szerzett tapasztalás, az élményszerű tanulás és tanítás. A tanítási munka során a kérdésfeltevésen alapuló tanulás (Inquiry Based Learning) mellett az egyes kompetenciaterületek fejlesztése kerül előtérbe, a kooperatív módszerek és az IKT eszközök használatával a hangsúly – igazodva a munkaerő-piaci igényekhez – a gyakorlatban is alkalmazható tudásra tevődik át.
A kísérletek elvégzéséhez szükséges eszközök beszerzésére kb. 30 millió Ft összegben került sor. Az eszközök nagyobb része a mindennapi kísérleti munkához szükségesek. Gimnáziumunkban nagy hagyománya van a Kutató Diákok Mozgalmának, évről évre egyre több diákunk kapcsolódik be egyetemek és főiskolák kutatócsoportjainak munkájába, vagy végez önálló kutatást. Éppen ezért célunk volt, hogy a pályázat keretén belül olyan eszközöket is beszerezzünk, amelyeket a már középiskolás korukban komoly kutatói munkát folytató diákok tudnak majd használni a vizsgálódásaik során.
Fontosnak tartottuk eddig is, hogy tanáraink olyan módszertani-szakmai képzéseken vegyenek részt, ahol gyarapítják szakmai-módszertani tudásukat, fejlesztik kompetenciájukat. Az e pályázat keretében lezajlott képzések egy része a természettudományos tárgyakat tanító tanárok szakmai felkészítését célozta meg a laborban folyó munkához. A képzések másik részébe viszont minden pedagógus be tudott kapcsolódni, mert a korszerű pedagógiai módszerek megismertetését és a digitális oktatástechnikai eszközök használatát ismertették meg a résztvevőkkel. Az összesen az 5175 óra képzésen nemcsak iskolánk tanárainak, hanem az együttműködő intézmények pedagógusainak is volt lehetőségük részt venni.
A szakmai munkába nemcsak iskolánk, hanem 12 általános iskola is bekapcsolódott, 5 kisvárdai általános iskola mellett 7 különböző iskolának volt lehetősége a laborban zajló órákon részt venni: Ajaki Általános Művelődési Központ és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény; Kossuth Lajos Általános Iskola és Óvoda Petőfi Sándor Tagiskolája, Komoró; Kossuth Lajos Általános Iskola és Óvoda, Fényeslitke; Kölcsey Ferenc Általános Iskola és Bölcsőde, Pap; Közös Fenntartású Általános Iskola, Óvoda, Alapfokú Művészetoktatás és Könyvtár Tornyospálca (Mezőladány, Anarcs, Ilk); Nyírtassi Tas Vezér Általános Iskola - Dr. Kozma Pál Általános Iskola és Életfa Óvoda Gyulaháza; Református Általános Iskola és Gimnázium, Kisvárda; Somogyi Rezső Általános Iskola, Kisvárda; Szent György Görög Katolikus Óvoda és Általános Iskola, Kisvárda; Teichmann Vilmos Általános Iskola, Kisvárda; Váci Mihály Általános Iskola, Óvoda, Nyírkarász; Vári Emil Társulási Általános Iskola, Kisvárda.
Közös munkánkat a projekt keretében kialakított laboratórium szakszerű működéséért felelős laborvezető és a labor működtetésében részt vevő laboráns segítette. A 12 általános iskolának 30-30 órát tartottunk, iskolánként 10-10 biológia és kémia, 5-5 fizika és földrajzórán vehettek részt a tanulók. A projektben résztvevő négy szaktanár így 360 órát valósított meg összesen. 120-120 órát a biológus és a kémikus kolléga, míg fizikából és földrajzból 60-60 órát tartottunk.
Fontosnak tartom a személyi feltételeknél megjegyezni, hogy tanáraink aktív szerepet vállaltak a laborban folyó képzésekhez készült tananyagfejlesztések megvalósításánál is. A munkafüzetek a Nemzeti Alaptanterv „Ember a természetben", valamint a „Földünk-környezetünk" műveltségi területeihez igazított kísérleti és demonstrációs referencialista és azok tételes és kidolgozott kísérletleírását tartalmazza a 7-12. évfolyamon, évfolyamonként 40 tanórányi lefedettséggel, valamint az emelt szintű érettségi összes kísérletével. A munkafüzetekhez elkészítettük a tanári segédanyagokat is.
Ezek közül a biológia, a földrajz és a kémia tananyagot készítettük el az EDUWEB megbízásából. Szakmai munkánk színvonalát jelzi, hogy az általunk elkészített kisvárdai a több ezer oldal tananyagot később adaptálták a mátészalkai, a berettyóújfalui és a hajdúnánási laborokhoz is.
A projekt keretében több laborral vettük fel a kapcsolatot szakmai együttműködések kialakítása érdekében, részt vettünk több labor szakmai napján, ahol tapasztatokat szerezhettünk más labor működésével kapcsolatosan is. Szakmai napokat, rendezvényeket, szakmai disszeminációs műhelykonferenciát mi is szerveztünk, melynek során tapasztalatainkat megosztottuk a térség pedagógusaival.
A nyílt héten és a bemutatóórák során azok az intézmények tanulói is ellátogathattak iskolánkba, akikkel nem volt együttműködési megállapodásunk. Megtapasztalhatták a felfedeztető tanulással, a kísérletek segítségével milyen módon folyik nálunk az oktatás. Igyekszünk a labor képzeletbeli ajtaját szélesre tárni, pl. november közepén a COMENIUS program keretében 9 ország diákjai végezhettek itt zuzmókísérleteket és vízvizsgálatot.
A Béres József TIT Egyesület szervezésében a Tudományünnep keretében láthattuk vendégül Gózon Attilát az Élet és Tudomány ismeretterjesztő hetilap főszerkesztőjét, aki így írt a hetilapban: „emlékezetes bemutatkozó délutánon vehettem részt lapunk képviseletében Kisvárdán. a Bessenyei György Gimnáziumban. A diákok nem csoda, ha nyitottak a természettudományos értékeire és érdekességeire. A gimnázium nemzetközi szinten felszerelt és működtetett Béres József laboratóriuma ugyanis kiváló lehetőséget biztosít a látványos kísérletezésre, s ez által a természettudomány összefüggéseinek tapasztalati megismerésére. A Bíró Gábor igazgató által bemutatott tudományos műhelyben három tanár: Tóth-Gál Zsuzsanna Napsugár, dr. Jámbrik Katalin és dr. Koncz Gábor végzett látványos kísérleteket a színek kémiai és biológiai birodalmában.”
Mintegy tucatnyi ’fejezetből’ álló kísérletsorozatukban a színpompás oldatok, habok, sejtmetszetek játszották a főszerepet, no meg a vállalkozó kedvű diákok, akik ’segéderőként’ működtek közre a laboratóriumi munkában. A Tudomány napján rendezett ünnepség jól példázta, hogy miként építhet egymásra a lelkiismeretes, ötletes és alapos középiskolai oktatás és a tudománynépszerűsítői újságíró-szerkesztői munka. Reméljük, sok hasonló gyakorlat tapasztalható e téren szerte az országban.
Többek között ezek a kísérletek is digitalizálásra kerültek az őszi szünetben, szintén a tanáraink közreműködésével, amelyek megosztásra kerülnek majd a Béres József laboratórium oldalán, jelenleg a 300 digitalizált kísérlet a Youtube oldalán elérhető. Iskolánk a projekt megvalósítása során nem csak infrastrukturális és szakmai hátteret biztosít a kísérletek elvégzéséhez, hanem az előbbi feladatok végrehajtásával igazi tudás centrummá alakult.
Az itt bemutatott közel 340 milliós projekt megvalósítás bemutatásával kettős célunk volt. Egyik célunkat az az örömünk vezérelte: szerettük volna bemutatni mindazt a példaértékű XXI. századi oktatási – építészeti, tudományos technológiát, mely megvalósulhatott iskolánkban. Hisszük, mindezek nem öncélú dolgok, hanem a természettudományos oktatás színvonalát, gyermekeink tudását és kompetenciáit fogják fejleszteni.
Másik fontos célkitűzésünk is a fentiekkel függ össze. Tisztában vagyunk azzal, hogy a legkorszerűbb oktatási technológiák sikerének titka is elsősorban a pedagógus, a humánus és teljesítményekre inspiráló pedagógiai munka. Ebből is szerettünk volna ízelítőt adni az ide látogató vendégeinknek. Reméljük, hogy a résztvevő általános iskolások közül is kerülnek ki olyan sikeres diákok, mint amilyenekkel a későbbiek során is találkozni fogunk.
A teljesség igénye nélkül szeretnék köszönetet mondani a gimnázium nevében azoknak, akik segítették a projektmegvalósulását:
- Kisvárda Város Önkormányzati Képviselő-testületének,
- a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Kisvárdai Tankerületének,
- a Kisvárdai Intézményműködtető Nonprofit Kft.-nek,
- a tervezésben, kivitelezésben és megvalósításban résztvevő cégeknek, vállalatoknak,
- az együttműködő általános iskoláknak.
Láthattuk, számtalan apró lépés építette a modern természettudományos szemléltetés feltételeinek megteremtését Kisvárdán, a dr. Béres József laboratóriumban.
Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium
és Kollégium