A sakkjáték tanulásának-gyakorlásának kedvező hatása a gyermekek egész intellektuális fejlődésére tudományosan kimutatott. A sakk az egyik leghatékonyabb képességfejlesztő eszköz, amelynek segítségével a gyerekeket az óvodáskor végén, az iskoláskor elején be lehet vezetni a tudatos ismeretszerzés világába.
A Somogyi Rezső Általános Iskolában az 1. osztályosok órarendjébe iktatva heti rendszerességgel jelenik meg az új tantárgy, köszönhetően a „Polgár Judit Sakk Alapítvány a Képességfejlesztésért” egyedülálló, új módszertani programjának, mely az alsó tagozaton 2013-tól választható tantárgyként épül be a normál tanterv alaptantárgyaiba.
A sakk egy, a tanuló személyiségét komplexen fejlesztő stratégiai táblajáték. Kitartásra, önbizalomra, a kudarcok elviselésére, lényeglátásra, barátságra, rendszeres és pontos munkavégzésre, fegyelmezett viselkedésre nevel, s így lehet egyben a sikeres iskolakezdés záloga is. Azáltal, hogy a gyermek bekapcsolódik a közös tevékenységekbe, fokozatosan képessé válik egyszerű közösségi szabályok követésére, együttműködésre, kapcsolatteremtésre, azaz fejlődik önismerete.
A sakk szabályainak tanulása közben a gyermeknek bővül az emlékezete, szókincse, megkülönbözteti a bábukat és nevet rendel melléjük, megismeri tulajdonságaikat, illetve megtanul síkban tájékozódni, ami nagyon fontos az iskolai füzetekben, könyvekben való eligazodásban is. Megismeri a mátrixot: a sor és az oszlop fogalmát, egyezteti a bábuk helyét és értékét. A táblán történő tájékozódáshoz számokat és betűket rendel egymáshoz. Mindeközben egy sor, már tárolt információt mozgósít és kombinál össze. Jelentős mértékben képes növelni a tanuló belső motivációját. A lehetőségek közüli választás során mindig a legjobb lépést, a legjobb stratégiát igyekszik kiválasztani. Állandó fejlődésre való törekvésre ösztönöz, ezáltal a jövőre készít fel.
„Sakkozás közben a gyermek észrevétlenül, játékos formában, készségszinten sajátítja el a tanulási folyamathoz szükséges gondolkodást, mindemellett fejlődik a megértés, a megosztott figyelem, az összefüggések felismerésének képessége, a produktív képzelet. Ezért akik sakkoznak, a többi tantárgyban is jobban teljesítenek. Fontos szerepe van a tehetséggondozásban is, akár az analizáló - szintetizáló képességet, akár a logikus, problémamegoldó gondolkodás képességét említjük.” - számolnak be tapasztalataikról Tóthné Ténai Zsuzsanna és Vedres Róbertné 1. osztályban tanító nevelők.
Intézményünkben már 3. éve folyik sakkoktatás szakkör formájában, melynek tagjai számos megyei és országos erőfelmérésen bizonyították felkészültségüket, s lettek szépen csillogó érmek, kupák tulajdonosai. Legújabb érmeiket a Szent Erzsébet Kupa sakkversenyen gyűjtötték be Sárospatakon november 9-én, melynek egyik célja a diákolimpiára való felkészülés is volt.
Eredményeink: a 4. korcsoportban a lányoknál Kovács Dominika Regina I. helyezést, a fiúknál Adu István ugyancsak I. helyezést, Lakatos Mátyás III. helyezést ért el. Felkészítőjük Csörsz Ferenc igazgató, sakkoktató, a Magyar Sakkszövetség elnökségi tagja.
Novembertől kilenc interaktív tábla is segíti a korszerű oktatást az intézményben, melynek a többi műveltségi terület mellett a digitális tananyagok révén a sakkoktatásban is szerepe lesz.
Gyüréné Gyarmati Viola