A kormány kiemelt közlekedésfejlesztési törekvése az autópályák országhatárokig még hiányzó szakaszainak megépítése. Ennek részeként zajlik az M34, a Záhonyig tartó új, kétszer két sávos gyorsforgalmi út előkészítése is, mely fontos fázisához érkezett. Pecsét került a kivitelezési tervdokumentációra, azaz jogerőssé vált az építési engedély.
A térség életében ez egy történelmi mérföldkő, hisz ezzel Európa gazdasági vérkeringésébe kapcsolódik be térségünk. Az M3-as autópályához Kisvarsány térségében fog csatlakozni az M34-es autóút, ami 36 kilométer hosszú lesz. Vásárosnaményt és Záhonyt köti majd össze kétszer két sávon. Záhonytól további 6 kilométeren épül meg az autóút a magyar-ukrán határig, míg az M3-as délebbre, Beregdarócnál éri el az ukrán határt.
A NIF Zrt. közbeszerzésére az UNITEF-83 Zrt. által vezetett, az UNITEF-83 Zrt., RODEN Kft. és a Tura-Terv Mérnökiroda Kft. által alkotott Konzorcium készítette el az M34-es autóút terveit és kapott 2017-ben építési engedélyt. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat 19/2011. (XII.1.) sz. rendeletével fogadta el Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye Területrendezési Tervét. Az M34 gyorsforgalmi út Vásárosnamény-Záhony közötti szakaszára 2016. folyamán készült tanulmányterv és a környezeti hatástanulmány.
A hozzávetőlegesen 39,3 km hosszú M34 autóút M3 - 41. sz. főút elválási csomópont és a 4. sz. főúthoz való Záhony térségi csatlakozás közötti 2x2 forgalmi sávos, fizikai (szalagkorlát és/vagy vasbeton elem) elválasztással rendelkező gyorsforgalmi szakasz és kapcsolódó építmények (6 különszintű és 1 szintbeni csomópont, műtárgyak, egy komplex és egy egyszerű, az út két oldalán elhelyezett pihenőhely, mérnökségi telep, szükség szerinti ellenőrzési pontok, érintett közművek, stb.) engedélyezési tervének elkészítése, a kapcsolódó szakági tervek elkészítésével kompletten, jogerős építési engedélyek megszerzése, továbbá az engedélyezési terv alapján a kiviteli terv elkészítése. A tervezésnél figyelembe kellett venni, hogy az autóút nagytávban autópályává fejlesztendő.
A projekt része a meglévő M3-as autópálya jelenlegi 41-es főúti csomópontjától (279+900km szelvény) a 287+000 km szelvényig való meghosszabbítása. A M3-as elválási csomóponttól indul az M34-es autóút szelvényezése. A Mándoki erdő magasságáig – 28+940 km szelvényig 26 m-es útkoronával épül ki, majd innen 90 km/h-s sebességkorlátozással ideiglenes visszakötést kap a 4-es főútig 22,50 m-es koronával. Az első ütemben a tervezési szakasz vége a 32+260 km szelvény a 4-es főútnál. II. ütemben valósulhat meg új határátkelő építése esetén a Záhony keleti elkerülő újabb 5 km-es szakasza.
indexkép: illusztráció