Repülőgép-hajtóművek karbantartását végzik majd a GE számára.
A volt tulajdonos GE két üzletágát is jelentős mértékben szolgálja majd ki a Tungsram kisvárdai gyára. A repüléstechnikai ágazatban 1,5 millió dolláros beruházással egy új üzemmel bővül a gyár, amely repülőgép-hajtóművek karbantartását fogja végezni a GE számára – nyilatkozta szerkesztőségünknek Mezei Béla gyárigazgató.
Április elején volt egy éve, hogy a GE Magyarország korábbi elnöke, Jörg Bauer a Tungsram Csoport létrehozása keretében megvásárolta a GE Lighting magyarországi egységeit, köztük a kisvárdai gyárat is. A korábbi tulajdonos GE-vel mennyire maradt szoros beszállítói kapcsolata a gyárnak?
Mondhatni egyre szorosabb. Gyárunk ugyanis egyre nagyobb mértékben szolgálja majd ki a GE energia, illetve repüléstechnikai üzletágát (GE Power, illetve GE Aviation).
Ez az erősödő beszállítói kapcsolat konkrétan milyen területekre terjed ki?
A GE Powerrel mintegy három éve indult el az együttműködésünk. Ennek kiterjesztése a turbinaalkatrészek javításának további fázisaival jelenleg több ütemben zajlik. Az állólapátok 2. fokozatának (nozzle stage2) javítására munkatársaink betanítása tavaly decemberben kezdődött el, a munkavégzés pedig idén februárban el is indult. A betanítás kapacitásbővítéssel párhuzamosan egészen júliusig folytatódik. Emellett a turbinatömítés (floating seal) hegesztéssel történő javításának első fázisa is sikeresen elindult. Párhuzamosan zajlik a 2. ütemre való felkészülés is. Elmondhatom, hogy a 3. ütem után a teljes floating seal alkatrészvonal Kisvárdán fog készülni.
Ez miként érinti a gyár munkaerő-állományát?
További mintegy 8-10 embernek tudunk ezzel munkát biztosítani.
A gyár hegesztési kapacitásai terén milyen változások várhatók?
Az igen tiszta, magas minőségű hegesztést biztosító AWI technológiára tanulnak be kollégáink, és majd a GE veresegyházi gyárában teszik le a vizsgát. A szuperötvözetek hegesztése elég bonyolult eljárás, ezzel magasan kvalifikált szakmunkát hozunk be a gyárunkba. Emellett további beruházásokkal bővítjük a hegesztési kapacitásainkat. Önképzési rendszert alakítunk ki, amellyel nagyobb függetlenséget érünk el, és minimalizálni tudjuk a Veresegyházon töltendő betanulási időt. Saját kollégáink közül toborzunk hegesztőket, lakatosokat, illetve átképzünk meglévő munkatársakat az új igényeknek megfelelően. Ez hegesztőképzést, valamint különböző roncsolásmentes anyagvizsgálói képesítéseket jelent.
A repüléstechnikai üzletágban is ilyen intenzív együttműködés alakulhat ki a kisvárdai gyár és a GE Aviation között?
Igen élénk kapcsolatra számíthatunk, ugyanis ez az iparág folyamatosan fejlődik, és jelentős kapacitáshiányok alakultak ki a szektorban. A GE Aviation-nel valójában már több mint egy éve tart az együttműködésünk. Ennek keretében tavaly pályáztunk egy általuk kiírt tendercsomagra, amelynek nagyobb részét vállalatunk nyerte meg. Arról tudok beszámolni, hogy jelentős, közel másfél millió dolláros beruházással a Tungsram egy új üzemet hoz létre Kisvárdán, amely a GE Aviation számára repülőgép-hajtóművek karbantartását fogja végezni az iparág követelményeinek megfelelően. Ez azt jelenti, hogy a shroud termékek részjavítása után a hajtóművekben található csövek teljeskörű felújítása indul el majd fokozatosan a gyárban.
Az új tevékenység elindításához milyen feltételeknek kell megfelelnie a gyárnak?
Először is, ehhez új engedély szükséges. Az európai és az amerikai légügyi hatóságok (EASA, FAA) által auditált tevékenységet fogunk végezni. Emellett új technológiák beruházásai indulnak el a gyárban, amivel a folyamatos fejlődés alapjait teremtjük meg.
Jelenleg hol tart a gyár új tevékenységre történő felkészülése?
A Tungsramon belül már egy projektcsapat dolgozik az új berendezések specifikálásán, beszerzésén, illetve az új folyamatok kialakításán, a szükséges munkaerő kiválasztásán és betanításán. Utóbbit a GE Aviation veresegyházi gyárával közösen szervezzük.
Mennyi dolgozót képeznek ki az új feladatokra?
Több mint 20 főt. Az első kollégák betanítása már március utolsó heteiben megkezdődött Veresegyházon.
- Durucz Gabi -
forrás: Tungsram Group
fotók. Szabó Sándor