A Bessenyei György Gimnázium és Kollégium tantestülete, Leleszi Tibor polgármester és a Béres József Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Kisvárdai Egyesülete kiemelkedő hatású oktató, nevelő munkája, a pedagógiai gyakorlatot segítő kiemelkedő tudományos tevékenysége elismeréseként Apáczai Csere János-díjra javasolta Bíró Gábort, a Bessenyei György Gimnázium és Kollégium igazgatóját.
Az ajánlás szövegét az alábbiakban adjuk közre:
Ajánlás
A haladás szép szó, de a változás az előidézője – ez Bíró Gábornak, a Bessenyei György Gimnázium és Kollégium igazgatójának egyik mottója. Húsz éve vezeti a Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumot, ezen alkalomból jelöltük az Apáczai Csere János-díjra.
Személyisége rendkívül sokoldalú, egyik legfőbb erénye a változások szükségességének gyors felismerése, a legújabb módszerek követése és kidolgozása, a legmodernebb innovatív módszerek alkalmazása az oktatásban, tervezésben, szervezésben.
A mintegy ezerfős, biztonságos értékrenddel rendelkező intézmény napi irányítása sosem volt számára elegendő kihívás, mindig a jobbítást, az előrelépést kereste. A gimnáziumi oktatás minden területén jó érzékkel kezdeményezett újításokat, és az eredményesség sosem megpihenést, hanem további célkitűzéseket indukált benne.
Emellett kiemelten gyerekközpontú, folyton keresi a diákok életében a legszélesebb körű lehetőségeket, amelyek az oktatás mellett iránymutatóak lehetnek az életükben, a családias hangulatú intézményben a gyerekek szava mindig meghallgatásra kerül, programterveik támogatást kapnak. Az intézmény az oktatás mellett a nevelés, a kulturált szórakozás, az értékőrzés, hagyományápolás terén is kimagasló a vezetése alatt. Az inspiráló környezet, nyugodt, biztonságos légkör kedveltté teszi az iskolát a tanulók és a dolgozók számára egyaránt. Kollégái számára követhető mintát állít, módszertani megújulásukat kiemelten támogatja, prezentációival példaértékű szakmai utat mutat.
1981 óta dolgozik az intézményben. Matematika, később számítástechnika tanárként, osztályfőnökként is részt vett a tehetséggondozás új módszereinek kidolgozásában, a partneriskolákkal történő szorosabb szakmai kapcsolatok kialakításában. Fő szerepet vállal az általános iskolás tanulók számára évenként megszervezésre kerülő matematikatábor megalapításában.
Elévülhetetlen érdeme van abban, hogy az intézmény az – akkor még óriási újdonságnak ható – számítástechnika területén is letette a névjegyét. Tanítványai egymás után hat alkalommal nyerték meg a megyei programozói versenyt. Legnagyobb sikere diákjai elismerései közül az Országos Középiskolai Tanulmányi versenyen elért második helyezés. Mindezek mellett ő maga is indult megmérettetéseken (programozásban megyei harmadik helyezést ért el), feladatmegoldásai megjelentek a Matematika Tanítása folyóiratban.
1993 óta látja el az igazgatói teendőket. Az intézmény fejlődése igazgatása alatt az alapfeltételek, a képzési szerkezet, a szakmai munka, sőt a hagyományok tekintetében is folyamatos és előrevivő.
Néhány kiemelkedő tevékenysége, eredménye az elmúlt 20 év alatt:
1996-ban új tornacsarnokkal, nagyobb könyvtárral gazdagodott az intézmény, majd a labdarúgópálya felújítása is megtörtént. Az 2005-2006-ig tartó időszakban egy címzett állami támogatás és városi saját erő révén csaknem egymilliárdos fejlesztés indult igazgatása alatt. A főépület teljes rekonstrukciója mellett egy új kollégiumi szárny és modern konyha is épült. Bővült a tornacsarnok és az étkező is.
Új pedagógiai program és helyi tanterv készült, mely alapján a képzési szerkezet még inkább megfelel az igényeknek. A humán, természettudományos és számítástechnika képzések beindítása mellett a gimnázium 2001-ben felkérést kapott az országos Arany János Tehetséggondozó Program végrehajtására. A 2005-ös esztendő fontos eredménye, hogy a GE Fundation támogatásával újabb tehetséggondozó képzés indult el. Az Opening Doors Programba bekerülő tehetséges tanulók nemzetközi üzleti célú angol nyelvi ismereteket és az üzleti életben nélkülözhetetlen kompetenciákat sajátítanak el. A program azóta is tart. Az idegen nyelvi oktatás tovább színesedett az előkészítő évvel induló öt évfolyamos angol és német nyelvi képzéssel.
A szakmai munka javítását a színvonalas minőségirányítási program mellett az is segíti, hogy az intézmény a Szabolcs-Szatmár Bereg Megyei Közoktatási Közalapítvány bázisiskolájaként számos továbbképzés, konferencia és megyei szintű verseny szervezését bonyolítja le, amivel régiós szerepe, szakmai súlya tovább erősödik. A tehetséggondozás iránti elkötelezettségét jól jelzi, hogy tizennyolc éve vezetője az országos Gordiusz Matematika Verseny megyei versenybizottságának, de vezetője az intézményben működő ECDL vizsgaközpontnak és a DExam nyelvvizsgahelynek is. Tevékenységének köszönhetően a gimnázium elnyerte az akkreditált kiváló tehetségpont címet, és bekapcsolódott a Kutató Diákok Mozgalmába.
Jelentős a fejlődés a hagyományápolás területén is. Az évfordulós események, kiállítások, kiadványok ráirányítják a figyelmet a patinás iskola értékeire, a Bessenyei Akadémia és Galéria révén még szorosabbra fűzi a kapcsolatot a volt tanítványokkal, melyből az intézmény rendkívül sokat profitál.
Az iskola menedzselése mellett Bíró Gábor a térségben az elsők között ismerte fel, hogy a tanítási órák minőségének javítása, a pedagógiai módszerek és eljárások gazdagítása a vezetés elkötelezettsége, példa- és iránymutatása nélkül nem lehet sikeres. Sokat tanul. Méréselméleti, mérésmetodikai, projektmenedzseri, didaktikai kurzusokat végez, a Magyar Géniusz Program egyik oktatójának kérik fel a kooperatív tanulás területén. Az ország számos általános és középiskolájában tart a nevelőtestületek számára képzést. Rendszeresen kutat és publikál. Több tanulmánya jelent meg a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Műhelyben és a legrangosabb hazai szakmai folyóiratban, az Új Pedagógiai Szemlében. A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége és a Magyar Géniusz Programiroda 2011. „Tovább gurul a labda – tehetségekkel a jövőért" kiemelt projektjének záró konferenciáján Iskola a tehetségekért címmel nagy sikerű előadást tartott az intézmény tehetséggondozó koncepciójáról.
Folyamatosan csapatot épít. Fontos feladatának tartja, hogy képessé tegye kollégáit a modern pedagógiai gyakorlat elsajátítására, azok alkalmazására. A nevelőtestületi értekezleteket ezen célnak rendeli alá. Jövőképet alkot, ehhez innovációs koncepciót, konkrét feladatokat rendel. Bemutatóórákat szervez és tart, új típusú interaktív megoldásokra helyezi a hangsúlyt az iskola nyílt hetének és a tehetségnapoknak a szervezésekor.
Fontos feladatának tartja, hogy a partneriskolák nevelőtestületeit is helyzetbe hozza. Erőfeszítéseinek köszönhető, hogy a pedagógiai módszereket fejlesztő Lion’s Quest tréning is eljutott a régióba, és számos iskola kapcsolódhatott be a gyakorlatilag ingyenes harmincórás képzésbe. Időt szán arra, hogy a központi dolgozatok eredményeit feldolgozza, és összehasonlító elemzéssel segítse az általános iskolákban folyó szakmai munkát. A Béres József Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Kisvárdai Egyesülete (a matematika szekció vezetője) szervezésében a pedagógusok számára előadást tartott az országos kompetenciamérések értelmezéséről, a képességfejlesztés fontosságáról. Az egyesületben folytatott eredményes tevékenységét az országos elnökség 2010-ben TIT Aranykoszorús jelvénnyel ismerte el.
Mindemellett eleget tesz az érettségivizsga-elnöki, az emelt szintű érettségi vizsga tantárgyi bizottságának elnöki (matematika), szaktanácsadói, tanügy-igazgatási szakértői felkéréseinek is. Részt vesz a megye közoktatási fejlesztési tervének kidolgozásában. Alelnöke az Arany János Tehetségsegítő Tanácsnak, és számos közéleti feladatot is vállal.
Fennállásának századik évfordulóján az intézmény rangos elismeréssel gazdagodott. A Kisvárdán megrendezett Arany János Tehetséggondozó Program XII. Országos Tanévnyitó konferenciáján Dr. Jánosi Zoltán, a Nyíregyházi Főiskola rektora, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közoktatási Közalapítvány Kuratóriumának Elnöke Az Oktatás, Nevelés Eredményességéért Díjat adta át az iskolának. Az elismerés a minőségfejlesztésben kiemelkedő eredményt felmutató közoktatási intézmények tevékenységének elismerésére szolgál.
Úgy gondoljuk, hogy Bíró Gábor munkássága kiemelkedő hatású, a pedagógiai gyakorlatot hangsúlyozottan segítő volt az eltelt időszak alatt, amellyel teljesíti az Apáczai Csere János-díj adományozási feltételeit.
Mindezen okok miatt ajánljuk az elismerésre intézményünk vezetőjét, igazgatásának 20. évében méltó megtiszteltetés lenne számára.
A díjat Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere adta át a Szépművészeti Múzeumban, Hoffmann Rózsa a köznevelésért felelős államtitkár és Klinghammer István a felsőoktatásért felelős államtitkár jelenlétében.