Kevesen gondolnak arra, hogy a zenészek is úgy kezdik, hogy először még gyerekek. Bódi Laci, Cipő iskoláit Kisvárdán, a Kodály Zoltán Általános Iskolában kezdte, „z” osztályosként, ének-zene tagozaton. Osztálytársak voltunk.
Akkoriban még nem hívták Cipőnek. A fiúk Bódinak, a lányok pedig Lacinak szólították, ahogyan ez lenni szokott. Nem tartozott az osztály hangadói közé, csendes fiú volt. A tornasorban sem állt elől, csak a gimiben nyurgult meg. Mindig vékony volt és a haja rövid, sokszor kifejezetten rövid. Már akkor is jellemző volt magas homloka, nyugtalan tekintete és a szája szélén is gyakran ott bujkált az a kis félszeg mosoly, amit sikerének csúcsán is sokszor láthattunk a TV-interjúk alkalmával.
Jó hallása is volt és jól énekelt, zongorázni is tanult, de ez a „z”-ben nem volt meglepő, így senki nem gondolta, hogy a könnyűzene majdani ikonja szolmizálgat közöttünk. Fantáziadús fogalmazásokat írt és 7. vagy 8. osztályban már verseket is írogatott Kovács Gáborral, egyik barátjával.
A gimiben (a Bessenyei György Gimnáziumban) már nem voltunk osztálytársak, ő a csupafiú „d”-be járt. A Besiben határozottabb lett és kezdett kiválni a tömegből egyéniségével, de változatlanul nem volt nagyképű, sem hangoskodó.
A gimiben alapította meg első zenekarát, a Cipőfűzőt, amit csak CPF-ként emlegettünk. Hogy miért éppen Cipőfűző, arról a „d”-sek tudnának mesélni. A Cipő becenév is ebben a korszakban ragadt rá. Laci zenei karrierbe vetett hitéről és elszántságáról tanúskodik, hogy ekkor, a ’80-as évek elején, csapatával el tudta érni, hogy saját szerzeményekkel koncertet adjanak a suliban, ami nem volt egy szokványos dolog. Ha jól emlékszem, az első koncert ’81-ben vagy ’82-ben volt, március 15-én, az ünnepi műsor és koszorúzás után, délután, a díszteremben.
Sokan még ekkor sem mertünk volna nagy jövőt jósolni Lacinak, de az ő hite és lelkesedése reményt adott az erről álmodozóknak.
… aztán tíz év múlva már mindenki tudta ebben az országban, hogy ki énekli rekedtes (számunkra ismerős) hangján, hogy „neked könnyű lehet”. Mikor a Republic dalokban megjelentek a népzenei motívumok, sokunk szíve megdobbant és úgy gondoltunk vissza a „z” osztályos énekórákra. Mindannyian büszkék voltunk Lacira. Sokszor gondoltam arra, biztosan a mindig szigorú és következetes Márti néni (Petró Márta, énektanárnő) is elmosolyodik és az ő szíve is gyorsabban ver ilyenkor.
A Republic komolyan megküzdött a sikerért. Dalaik pedig előbb váltak slágerré, mint ahogy a média felkapta őket. Még azelőtt váltak közismertté, mielőtt a csapból is ők folytak volna. Akkor, a ’90-es évek elején, még nem dübörgött a sztárgyár. Nem gördültek le a futószalagokról évente újabb sztárok, akikkel hamarabb van tele a bulvársajtó, mint ahogyan első saját daluk megjelenne.
Cipő több mint 400 dalszöveget írt. Dolgozott együtt Koncz Zsuzsával, Cseh Tamással és Halász Judittal is, olyan óriásokkal, akikért gyerekkorában ő maga is rajongott.
Sokan nem gondolnák, de Laci e sikerek után sem „szállt el” magától, ha a színpadról lejött, tudott hétköznapi ember is lenni.
2009-ben a bátyámnak volt egy kiállítása Vácon. Megkérte Cipőt, hogy a megnyitón ő is szóljon néhány szót, mint régi iskolatárs és énekeljen el néhány dalt. Laci pedig elvállalta és két dal között fotózkodott a gyerekekkel.
Sápadt volt, fáradt és már komolyan beteg, de tele volt tervekkel. Ekkor találkoztam vele utoljára. (csatolt fotó)
Remélem, most „fényes utakon, szabadon jár”, ahogyan egyik dalában szerette volna.
Bíró Ilona