ÁROP-1.A.5-2013-2013-0017 kódszámú szervezetfejlesztési projekt I.

2014. dec.
28.

TÁRSADALMI FENNTARTHATÓSÁG SZEMPONTJAI

A projekt fejlesztési elemeihez kapcsolódó jogszabályi keretek összefoglalása

Kisvárda

2014. december 28.

Magyarország Alaptörvénye

Mi az Alaptörvény?

Miről rendelkezik az Alaptörvény?

Ki és hogyan módosíthatja az Alaptörvényt?

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény;

Az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény;

Az állami vagyon hasznosítására kötött szerződések elsődleges célja az állami vagyon hatékony működtetése, állagának védelme, értékének megőrzése, illetve gyarapítása, az állami és közfeladatok ellátásának elősegítése. A tulajdonosi joggyakorló és a vagyonkezelő a vagyon hasznosítására csak olyan szerződést köthet, amely - az állami vagyon megőrzését, gyarapítását, pénzügyileg és gazdaságilag minél előnyösebb hasznosítását szem előtt tartva - az állam számára a várható bevétel, megtakarítás, vagy más előny alapján a lehető legkedvezőbb. …

A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény;

a) az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló dolgok,

b) az a) pont hatálya alá nem tartozó, az állam vagy a helyi önkormányzat tulajdonában lévő dolog,

c) az állam vagy a helyi önkormányzat tulajdonában lévő pénzügyi eszközök, továbbá az államot vagy a helyi önkormányzatot megillető társasági részesedések,

d) az államot vagy a helyi önkormányzatot megillető bármely vagyoni értékkel rendelkező jogosultság, amelyet jogszabály vagyoni értékű jogként nevesít,

e) Magyarország határa által körbezárt terület feletti légtér,

f) az üvegházhatású gázok kibocsátási egységeinek kereskedelméről szóló törvény szerinti kibocsátási egység és légiközlekedési kibocsátási egység, valamint az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezménye és annak Kiotói Jegyzőkönyve végrehajtási keretrendszeréről szóló törvény szerinti kiotói egység,

g) állami vagy helyi önkormányzati fenntartású közgyűjtemény (muzeális intézmény, levéltár, közgyűjteményként működő kép- és hangarchívum, valamint könyvtár) saját gyűjteményében nyilvántartott kulturális javak körébe tartozó dolog,

h) a régészeti lelet,

i) a nemzeti adatvagyon körébe tartozó állami nyilvántartások fokozottabb védelméről szóló törvény szerinti nemzeti adatvagyon. …

Az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007. (X. 4.) Korm. rendelet;

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.);

Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet;

A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény;

A törvény hatálya nem terjed ki az egyéni vállalkozóra, a polgári jogi társaságra, az építőközösségre, továbbá a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi kereskedelmi képviseletére, arra a közkereseti társaságra, betéti társaságra és egyéni cégre, amely az üzleti évben (az adóévben) nyilvántartásait az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló, illetve a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló törvény előírásai szerint vezeti.

Az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (hatálybalépés időpontja: 2014. január 1.);

A közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény;

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet;

(Az államháztartás központi és önkormányzati alrendszerből áll.

Mindenkor hatályos éves költségvetési törvény

A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. tv.

Az új Munka Törvénykönyve megalkotásának célja a foglalkoztatás rugalmasabbá tétele, a versenyképesség javítása. A törvény ennek megfelelően a termelés és a piac igényeinek érdekében növelte a munkáltató mozgásterét.

Az új Munka Törvénykönyve elsődleges rendeltetése a tisztességes foglalkoztatás szabályainak megállapítása, a vállalkozás és a munkavállalás szabadságának elve szerint, tekintettel a munkáltató és a munkavállaló gazdasági, valamint szociális érdekeire.

A törvénytervezet általános indokolása szerint az új Munka Törvénykönyve megalkotásával az alábbi célokat kívánják megvalósítani:

-          rugalmas foglalkoztatás

-          munkavégzők szociális biztonsága

-          individuális és kollektív autonómia erősítése

-          megállapodások szabályozó szerepének erősítése

-          szakszervezeti aktivitás fokozása

-          az állami szabályozás regulatív funkciójának csökkentése

-          üzemi megállapodások regulatív funkciójának szabályozása

-          kollektív szerződésben biztosítani a törvénytől való eltérés lehetőségét

-          polgári jogi szabályok alkalmazása különösen a kártérítés körében

A törvény öt részből áll, ezek fontosabb elemei:

Ebben a részben rögzítésre kerül a törvény célja, hatálya, megfogalmazásra kerülnek egyes alapelvek, illetve a törvény keretei között alkalmazandó jognyilatkozatok típusai továbbá ezek megtételének módja.

Ez a szakasz rendelkezik a munkaviszony alanyairól, létesítéséről, a munkaszerződés teljesítéséről, módosításáról és megszűntetéséről.

Szabályozza a munka és pihenőidőt, a munka díjazását, a kártérítési felelősséget.

Rögzíti a munkaviszony egyes típusaira vonatkozó különös szabályokat, a munkaerő-kölcsönzés szabályait, valamint az iskolaszövetkezet és tagjai közötti szabályokat.

Az üzemi tanácsra, a szakszervezetre, a kollektív szerződésre vonatkozó rendelkezések.

A munkajogi igény érvényesítése és a kollektív munkaügyi vita szabályozásáról szóló rész.

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény

2012. március 1-jén hatályba lépett a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: „Kttv.”), amely áttörést hozott a közszférára vonatkozó – eddig három alapvető szférára tagozódó – munkajogi szabályozás struktúrájában. A Kttv. rendelkezik a kormánytisztviselők és a köztisztviselők jogállásáról. A Kttv. hatálya kiterjed az államigazgatási szervek kormánytisztviselőinek és kormányzati ügykezelőinek, továbbá a közigazgatási és helyettes államtitkárok kormányzati szolgálati jogviszonyára és 2015. január 1-től a polgármesterek jogviszonyára. A Kttv. teljes körűen tartalmazza a hatálya alá tartozó jogviszonnyal kapcsolatos valamennyi rendelkezést – így különösen az általános magatartási követelményeket és alapelveket, a személyhez fűződő jogok védelmére és a jognyilatkozatokra, valamint az érvénytelenségre vonatkozó rendelkezéseket is. A köztisztviselők jogviszonyára alkalmazni kell a kormánytisztviselőkre vonatkozó joganyagot, így a Kttv. lényegében csak az eltéréseket határozza meg az utóbbi jogviszonyhoz képest.

A Kttv. harmadik része tartalmazza az alábbi területek szabályozását:

A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény

A közszolgálati tisztviselők képesítési előírásairól szóló 29/2012. (III. 7.) Korm. rendelet

2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről

Alapelvek

A Ptk. kimondja, hogy a törvény védi a személyek vagyoni és személyhez fűződő jogait, továbbá törvényes érdekeit. Ez egy mozgásteret biztosít a személyek részére, melyet az állam biztosít, azzal, hogy az érdekérvényesítést a kényszer útján is végrehajthatja. A törvényben biztosított jogok védelme az állam minden szervének kötelessége. Érvényesítésük - ha törvény másként nem rendelkezik - kizárólag bírósági útra tartozik. Az új Ptk. a törvény céljában definiálja ezt az alapelvet: a Ptk. a mellérendeltség és egyenjogúság elve szerint szabályozza a személyek alapvető vagyoni és személyi viszonyait.

A törvény rendelkezéseit az új Ptk. szerint Magyarország alkotmányos rendjével összhangban kell értelmezni.

A polgári jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a felek a jóhiszeműség és a tisztesség követelményeinek megfelelően kötelesek eljárni. Az új Ptk. ezt kiegészíti azzal, hogy a jóhiszeműség és tisztesség követelményét sérti az is, akinek joggyakorlása szemben áll olyan korábbi magatartásával, amelyben a másik fél okkal bízhatott.

A törvény tiltja a joggal való visszaélést. Joggal való visszaélésnek minősül a jog gyakorlása, ha az a jog társadalmi rendeltetésével össze nem férő célra irányul, különösen ha a nemzetgazdaság megkárosítására, a személyek zaklatására, jogaik és törvényes érdekeik csorbítására vagy illetéktelen előnyök szerzésére vezetne. Az új Ptk. ezt azzal egészíti ki, hogy ha a joggal való visszaélés jogszabály által megkívánt nyilatkozat megtagadásában áll, és ez a magatartás nyomós közérdeket vagy különös méltánylást érdemlő magánérdeket sért, a bíróság a nyilatkozatot ítéletével pótolhatja, feltéve, hogy az érdeksérelem másképpen nem hárítható el.

Ha a Ptk. más esetben szigorúbb követelményt nem támaszt, akkor a polgári jogi viszonyokban úgy kell eljárni, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható. Saját felróható magatartására előnyök szerzése végett senki nem hivatkozhat. A másik fél felróható magatartására hivatkozhat az is, aki maga felróhatóan járt el.

Részei:

-             Bevezető rendelkezések

-             Az ember, mint jogalany

-             A jogi személy

-             Családjog

-             Dologi jog

-             Kötelmi jog

-             Öröklési jog

-             Záró rendelkezések

Az Európai Parlament és a Tanács 2009/24/EK irányelve a számítógépi programok jogi védelméről

A Parlament és a Tanács 96/9/EK irányelve az adatbázisok jogi védelméről

2011. évi CXII. törvényaz információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról

2011. évi CXCVI. törvény a nemzeti vagyonról

2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól  

85/2012. (IV. 21.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézés részletes szabályairól

335/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről  

  1. Irattári terv
  2. Iratkezelés általános követelményei (iratok rendszerezése, iratkezelés megszervezése)
  3. Az iratkezelés folyamata (küldemények átvétele, felbontása, érkeztetése, iktatás, szignálás, kiadmányozás, expediálás, irattárazás, selejtezés, levéltárba adás)
  4. Iratok védelme
  5. Ellenőrzési rend

27/2014. (IV. 18.) KIM rendelet a közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverekkel szemben támasztott követelményekről