A vasutak és a záhonyi térség együttműködése

2012. márc.
13.

railcargo zrt

A Rail Cargo Hungaria Zrt., a MÁV Zrt., a Záhony-Port Zrt. valamint a Záhonyi Kiemelt Gazdasági Térség közösen fokozzák együttműködésüket a Kelet-nyugati tranzitforgalom növelésében rejlő gazdasági előnyök kiaknázása és a munkahelyek megőrzése érdekében - hangsúlyozták Kisvárdán az érintett szervezetek vezető képviselői.

A kisvárdai Parish Bull vendégház konferenciatermében megtartott tanácskozáson megegyeztek abban, hogy a térség versenyképességének javítása érdekében már a következő napokban közös szakértői csapatokat állítanak fel, amelyek feladata a technológiai költségeket csökkentő új technológiai, folyamat- és műszaki megoldások mielőbbi bevezetése lesz. A technológiai újítások között szerepelnek egyebek között a vágányba beépített mérlegelő eszközök kialakítása, vagy a fuvarlevél feldolgozási folyamat gyorsítása. A szakértő csapatok további korszerűsítési lehetőségeket is feltérképeznek a mielőbbi pozitív változás érdekében.
Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke, dr. Mosóczi László a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese, Farkas József a Záhony-Port Zrt. vezérigazgatója, dr. Seszták Miklós a térség országgyűlési képviselője és Háda Imre Záhony Város polgármestere figyelmeztettek arra, hogy éles verseny alakult ki a Kelet-nyugati tranzitforgalom kezelésében a hatékonyan működő szlovák, az ukrán és a román átrakókkal.

A záhonyi térség versenyhátrányba került, hiszen a 84 négyzetkilométeres területen elszórtan működő tucatnyi, eltérő üzletpolitikát, és technológiát használó átrakók nem mindig tudnak jobb feltételeket kínálni a megbízóknak, mint versenytársaik. A jelenleg túlméretezett záhonyi vasúti technológia mellett átrakási kapacitásokból is fölösleg van. A térségben működő, több ezer család megélhetését biztosító vállalkozások gazdaságosságát csak a forgalom jelentős növelésével lehet fokozni, ami valamennyi érintett összefogását követeli meg. A résztvevők ezért megegyeztek abban, hogy az összefogást minden rendelkezésükre álló eszközzel erősítik.
Hazánk dinamikus keleti gazdasági orientációs politikája eredményeként gyors fejlődésnek indultak a magyar-kínai, vagy a magyar-kazah kapcsolatok, ami az áruforgalom jelentős növekedését vonhatja maga után. Ennek lebonyolítására a vasúti árufuvarozás a leggazdaságosabb. A lehetőséget a MÁV Zrt.-vel együttműködve elsősorban a Rail Cargo Hungaria Zrt. igyekszik megragadni. A társaság 2012-ben jelentősen növeli a Kelet–Nyugati tranzitforgalomban betöltött szerepét. Fokozza kereskedelmi aktivitását Ukrajna, Kazahsztán és más közép- illetve távol-keleti országok irányában. Az RCH keleti offenzívájának részeként képviseleti irodát nyitott az ukrajnai Lvovban, az együttműködés javítása érdekében április elejére Budapestre hívta a régió vasútvállalatainak vezetőit és tárgyal Belorusz és Kazah partnerével is.
A társaság kiemelt figyelmet fordít 2012-ben is a záhonyi átmenetre, illetve a keleti kapcsolatok erősítésére. Az összefogásra való törekvés jegyében nemrég együttműködési megállapodást kötött a Záhony-Port Zrt.-vel. A két társaság még teljesebben igyekszik kiaknázni kapacitásainak szinergiáit. Megőrzik a munkahelyeket, egyúttal növelik a záhonyi vasút-logisztikai folyamatok és árukezelési tevékenységek hatékonyságát.
A Rail Cargo Hungaria Zrt. a kitűzött célok sikeres teljesítése érdekében készen áll arra, hogy az együttműködés újabb lehetőségeit is közösen tárja fel partnereivel. A záhonyi régió két legnagyobb munkáltatója eddig is szorosan együtt dolgozott.
A privatizáció után az osztrák vasút segítségével kb 20%-kal nőtt a záhonyi forgalom. Ezt a legutóbb a Rail Cargo Hungaria és a Záhony-Port előnyös üzleti ajánlatának köszönhetően évi 600 ezer tonnával növelte az a megbízás, amely az osztrák VOEST Alpine vállalat számára szóló nyersanyag fuvarozást a korábbi szlovák ágcsernyői átrakodást Záhonyra, a szlovák vasúti szállítást a Rail Cargo Hungaria fuvarozására állította át.